J-57-2005: (Utgått) Forskrift om endring av forskrift om regulering av fisket etter torsk hyse og sei nord for 62°n i 2005

Erstatter: J-49-2005

Erstattet av: J-61-2005

Endringer: Se utgåtte meldinger

Gyldig fra: 09.03.2005

Gyldig til: 31.12.2005

Forskrift om endring av forskrift om regulering av fisket etter torsk hyse og sei nord for 62°n i 2005

Innholdsfortegnelse:

    Fiskeridirektoratet har den 9. mars 2005 i medhold av Fiskeri- og kystdepartementetsforskrift av 12. januar 2005 om regulering av fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62° N i 2005, § 30, bestemt:

    I

    I fiskeri- og kystdepartementets forskrift av 12. januar 2005 om regulering av fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62° N, § 10, andre ledd, gjøres følgende endring:

    § 10, andre ledd (endret) skal lyde:

    Det enkelte fartøy med seitråltillatelse kan totalt ikke fiske mer bifangst av torsk og hyse enn til sammen 150 tonn.

    II

    Denne forskrift trer i kraft straks

    Forskriften lyder etter dette:

    Forskrift om regulering av fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62°N i 2005

    Fiskeri- og kystdepartementet har den 21. desember 2004 med hjemmel i lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. §§ 4, 5, 9, 13 og 45, og lov av 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst § 21 jf. kgl. res. av 11. februar 2000 om delegering av Kongens myndighet etter § 21 i lov av 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst, samt delvis delegering av Kongens myndighet etter samme lovs § 12 tredje ledd, fastsatt følgende forskrift:

    KAPITTEL 1. FISKEFORBUD OG KVOTER.

    § 1 Generelt forbud

    Det er forbudt for norske fartøy å fiske og lande torsk, hyse og sei nord for 62°N i 2005.

    § 2 Totalkvote

    Uten hinder av forbudet i § 1 kan norske fartøy som har adgang til å delta i fisket etter torsk, hyse og sei fiske og lande inntil:

    1. 218.700 tonn torsk i området nord for 62°N,
    2. 65.300 tonn hyse i området nord for 62°N, og
    3. 200.000 tonn sei i Norges indre farvann, sjøterritorium og økonomiske sone nord for 62°N, hvorav 250 tonn avsettes til agn.

    Alle kvanta i denne forskrift angis i rund vekt.

    § 3 Gruppekvoter for trålfartøy

    Trålfartøy som har tråltillatelse kan fiske og lande inntil 66.091 tonn torsk, 24.814 tonn hyse og 73.908 tonn sei, hvorav 1.500 tonn sei avsettes til dekning av bifangst i industritrålfisket.

    Av disse kvanta kan:

    1. fartøy med torsketråltillatelse fiske inntil 65.341 tonn torsk, 24.064 tonn hyse og 58.726 tonn sei, og

    2. fartøy med seitråltillatelse fiske inntil 13.682 tonn sei. Fartøy med seitråltillatelse kan i tillegg fiske inntil 750 tonn torsk og 750 tonn hyse som bifangst.

    § 4 Gruppekvote for notfartøy

    Notfartøy kan fiske inntil 49.937 tonn sei.

    § 5 Gruppekvoter for konvensjonelle fartøy

    1. Fartøy som har adgang til å delta i fisket etter torsk, hyse og sei for fartøy på eller over 28 meter største lengde som fisker med konvensjonelle redskap kan fiske og lande inntil 19.549 tonn torsk, 7.287 tonn hyse og 8.350 tonn sei. Av kvantumet på 8.350 tonn sei avsettes 750 tonn til bifangst.

    2. Fartøy som har adgang til å delta i gruppe I i fisket etter torsk, hyse og sei for fartøy under 28 meter største lengde som fisker med konvensjonelle redskap kan fiske og lande inntil 118.562 tonn torsk, 29.960 tonn hyse og 56.928 tonn sei.

    Av dette kvantum kan:

    a) fartøy med hjemmelslengde under 10 meter fiske inntil 17.903 tonn torsk, 4.015 tonn hyse og 7.685 tonn sei,

    b) fartøy med hjemmelslengde fra om med 10 meter til og med 14,99 meter fiske inntil 46.358 tonn torsk, 12.224 tonn hyse og 23.227 tonn sei,

    c) fartøy med hjemmelslengde fra og med 15 meter til og med 20,99 meter fiske inntil 32.960 tonn torsk, 8.838 tonn hyse og 14.744 tonn sei, og

    d) fartøy med hjemmelslengde fra og med 21 meter til og med 27,99 meter fiske inntil 21.341 tonn torsk, 4.883 tonn hyse og 11.272 tonn sei.

    3. For fartøy som har adgang til å delta i gruppe II i fisket etter torsk, hyse og sei for fartøy under 28 meter som fisker med konvensjonelle redskap i gruppe II avsettes det 14.498 tonn torsk, 3.239 tonn hyse og 10.627 tonn sei.

    KAPITTEL 2. FISKE MED TRÅL.

    § 7 Fartøykvote i trålfisket etter torsk og hyse

    Fartøy med torsketråltillatelse og med kvotefaktor 1,00 kan fiske og lande inntil 721 tonn torsk og 284 tonn hyse.

    Fartøy med torsketråltillatelse som i kvotesammenheng er definert som fabrikkskip, ferskfisktråler eller rundfrysetråler, har lik kvotefaktor 1,00. Fartøy med torsketråltillatelse som i kvotesammenheng er definert som småtråler, har ulik kvotefaktor lavere enn 1,00, eller opptil 1,00 dersom sammenslåingsordning er nyttet jf. forskrift av 30. juni 2000 om sammenslåingsordning for småtrålerflåten.

    Det enkelte fartøy kan midlertidig ha en høyere samlet faktor enn det som fremgår av annet ledd, jf. forskrift av 30. juni 2000 om enhetskvoteordning og rederikvoteordning for torsketrålflåten.

    Fiskeridirektoratet fastsetter kvotene på grunnlag av det enkelte fartøys kvotefaktor.

    Fiskeridirektoratet kan gi tillatelse til at kvote som ellers ville blitt tildelt trålfartøy etter denne paragraf, i stedet fiskes med fartøy som fisker med konvensjonelle redskap i henhold til retningslinjer fastsatt av Fiskeri- og kystdepartementet.

    § 8 Fartøykvote i trålfisket etter sei for fartøy med torsketråltillatelse

    Fartøy med torsketråltillatelse og som er registrert som fabrikktrålere, kan fiske og lande inntil 861 tonn sei. Kvotefaktoren er 1,32.

    Fartøy med torsketråltillatelse og som er registrert som ferskfisk- og rundfrystrålere, kan fiske og lande inntil 652 tonn sei. Kvotefaktoren er 1,00.

    Fartøy med torsketråltillatelse og som er registrert som småtrålere, kan fiske og lande inntil 378 tonn sei. Kvotefaktoren er 0,58.

    Fiskeridirektoratet kan gi tillatelse til at kvote som ellers ville blitt tildelt trålfartøy etter denne paragraf, i stedet fiskes med fartøy som fisker med konvensjonelle redskap i henhold til retningslinjer fastsatt av Fiskeri- og kystdepartementet.

    § 9 Fartøykvote i trålfisket etter sei for fartøy med seitråltillatelse

    Fartøy med seitråltillatelse kan fiske og lande følgende fartøykvoter:

    Fartøy med kvotefaktor 0,35: 407 tonn
    Fartøy med kvotefaktor 0,75: 873 tonn
    Fartøy med kvotefaktor 0,85: 989 tonn
    Fartøy med kvotefaktor 1,00: 1.164 tonn

    Fiskeridirektoratet bestemmer faktoren for det enkelte fartøy med seitråltillatelse. Ved avgjørelsen skal fartøyets størrelse i henhold til merkeregisteret pr. 1. januar 1998 legges til grunn.

    Ved utskiftning eller forlengelse til større fartøy etter 1. januar 1998 skal erstatningsfartøyets kvote beregnes etter utskiftningsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato.

    § 10 Bifangst for fartøy med seitråltillatelse

    Fartøy med seitråltillatelse som er over 130 BRT, kan fra og med 1. januar til og med 30. april, til sammen ha en innblanding av inntil 30 % torsk og hyse regnet i rund vekt pr. døgn og av landet fangst. Fartøy med seitråltillatelse som er under 130 BRT, kan fra og med 1. januar til og med 30. april til sammen ha en innblanding på inntil 40 % torsk og hyse i rund vekt per døgn og av landet fangst. Fra og med 1. mai kan fartøy med seitråltillatelse til sammen ha en innblanding på inntil 10 % torsk og hyse i rund vekt per døgn og av landet fangst.

    Det enkelte fartøy med seitråltillatelse kan totalt ikke fiske mer bifangst av torsk og hyse enn til sammen 150 tonn.

    § 11 Bifangst i industritrålfisket

    Fartøy med industritråltillatelse, nordsjøtråltillatelse eller avgrenset nordsjøtråltillatelse kan maksimalt fiske 75 tonn sei som bifangst.

    § 12 Midlertidig tillatelse til å benytte annet fartøy (leiefartøy)

    Fiskeridirektoratets regionkontor kan ved forlis og havari som medfører vesentlig driftsavbrudd, gi midlertidig tillatelse til å benytte annet fartøy i fiske.

    Fiskeridirektoratets regionkontor kan fastsette nærmere vilkår for slik tillatelse, herunder at høvedsmann samt hele eller deler av mannskapet skal delta i fisket med leiefartøyet.

    Det må nyttes leiefartøy fra samme fartøygruppe.

    Fiskeridirektoratet er klageinstans.

    KAPITTEL 3. FISKE MED NOT.

    § 13 Maksimalkvoter

    Fartøy som har adgang til å delta kan fiske og lande følgende kvanta sei:

    Hjemmelslengde

    Kvotefaktor

    Maksimalkvote

    Under 15 meter

    1,00

    240 tonn

    15-20,99 meter

    1,50

    360 tonn

    21-22,99 meter

    2,03

    487 tonn

    23-25,99 meter

    2,43

    583 tonn

    26 meter og over

    2,82

    677 tonn

    Fartøy over 13 meter som har adgang til å fiske sei med not kan også fiske seinotkvoten med konvensjonelle redskaper.

    § 14 Beregning av kvote ved utskiftning og ombygging av fartøy som fyller vilkårene for å delta i fisket med not

    Ved utskiftning eller forlengelse til større fartøy etter 28. april 1999 skal erstatningsfartøyets kvote beregnes etter utskiftningsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato. Ved avgjørelsen legges tidspunktet for innføring i merkeregisteret til grunn.

    Tidspunktet for utstedelse av identitetsbevis eller målebrev utstedt av Sjøfartsdirektoratet sentralt likestilles med tidspunktet for innføring i merkeregisteret.

    Ved utskiftning eller ombygging til mindre fartøy etter 18. desember 2002, skal kvoten beregnes etter utskiftningsfartøyets hjemmelslengde.

    KAPITTEL 4. FISKE MED KONVENSJONELLE REDSKAP MED FARTØY PÅ ELLER OVER 28 METER STØRSTE LENGDE.

    § 15 Fartøykvoter/maksimalkvoter

    Fartøy på eller over 28 meter største lengde som har adgang til å delta kan fiske og lande følgende kvanta torsk :

    Hjemmelslengde

    Kvotefaktor

    Fartøykvote

    Gruppe II

    0,081

    16,1 tonn

    8 - 8,99 meter

    0,115

    22,9 tonn

    14 - 14,99 meter

    0,376

    74,8 tonn

    15 - 15,99 meter

    0,432

    86,0 tonn

    17 - 17,99 meter

    0,544

    108,3 tonn

    20 - 20,99 meter

    0,712

    141,7 tonn

    21 - 21,99 meter

    0,763

    151,8 tonn

    23 - 23,99 meter

    0,853

    169,7.tonn

    26 - 26,99 meter

    0,954

    189,8 tonn

    28 - 28,99 meter

    1,000

    199,0 tonn

    29 - 29,99 meter

    1,020

    203,0 tonn

    30 - 30,99 meter

    1,050

    208,9 tonn

    31 - 31,99 meter

    1,070

    212,9 tonn

    32 - 32,99 meter

    1,090

    216,9 tonn

    33 - 33,99 meter

    1,120

    222,9 tonn

    over 34 meter

    1,140

    226,9 tonn

    Fartøy på eller over 28 meter største lengde som har adgang til å delta kan fiske og lande en fartøykvote på 92 tonn hyse.

    Fartøy på eller over 28 meter største lengde som har adgang til å delta i fisket etter sei med garn kan maksimalt fiske og lande 370 tonn sei.

    § 16 Bifangst

    Fartøy på eller over 28 meter som fisker med konvensjonelle redskap og som ikke fyller vilkårene for å delta i det direkte fiske etter sei med garn, kan ved fiske etter andre fiskeslag ha inntil 50 % bifangst av sei i de enkelte fangster og av landet fangst i den tid det direkte fisket med konvensjonelle redskaper er åpent.

    Når det direkte fisket etter sei med konvensjonelle redskaper er stoppet, eller når det enkelte fartøy har fisket sin fartøykvote, kan fartøy på eller over 28 meter ha inntil 25% bifangst av sei i de enkelte fangster og av landet fangst.

    Det er ikke adgang til å fiske bifangst av torsk og hyse ut over fartøykvoten.

    § 17 Beregning av kvote ved utskifting og ombygging av fartøy på 28 meter største lengde og over

    Ved forlengelse eller utskifting til lengre fartøy på eller over 28 meter største lengde etter 9. desember 1994 skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato.

    Ved forlengelse eller utskifting av fartøy under 28 meter største lengde til fartøy på eller over 28 meter største lengde i perioden fra 9. desember 1994 til 18. desember 1998 skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde.

    KAPITTEL 5. FISKE MED KONVENSJONELLE REDSKAP MED FARTØY UNDER 28 METER STØRSTE LENGDE I GRUPPE I.

    § 18 Samlekvote for fartøy med hjemmelslengde under 15 meter i gruppe I i fisket etter torsk

    Fartøy som har adgang til å delta i gruppe I med hjemmelslengde under 15 meter i fisket etter torsk, reguleres med samlekvote av torsk, hyse og sei.

    I samlekvoten inngår følgende kvanta torsk, hyse og sei (tonn):

    Hjemmels­lengde

    Kvote av torsk

    Kvote av hyse

    Kvote av sei

    Samlekvote

    0,00 – 6,99

    18,8

    10,0

    42,0

    30,1

    7,00 – 7,99

    22,5

    11,9

    50,0

    36,0

    8,00 – 8,99

    26,5

    14,1

    59,0

    42,4

    9,00 – 9,99

    32,7

    17,3

    73,0

    52,3

    10,00 – 10,99

    31,9

    19,3

    80,0

    53,5

    11,00 – 11,99

    39,0

    23,6

    98,0

    65,5

    12,00 – 12,99

    46,3

    28,0

    116,0

    77,7

    13,00 – 13,99

    56,1

    33,9

    141,0

    94,2

    14,00 – 14,99

    63,9

    38,6

    160,0

    107,6

    Størrelsen på samlekvoten er lik summen av kvotene av torsk, hyse og sei, etter at kvotene av sei og hyse er regnet om til torskeenheter.

    Sei og hyse er vektet i forhold til torsk på følgende måte: 1 kg sei er lik 0,15 torskeenheter og 1 kg hyse er lik 0,5 torskeenheter. 1 kg torsk er lik 1 torskeenhet.

    Det er ikke adgang til å fiske bifangst av torsk, hyse og sei utover den totale samlekvoten av artene torsk, hyse og sei.

    Det enkelte fartøy kan ikke fiske mer enn 70 % av samlekvoten som torsk.

    § 19 Fartøykvoter/maksimalkvoter for fartøy med hjemmelslengde over 15 meter i gruppe I i fisket etter torsk

    Fartøy som har adgang til å delta i gruppe I med hjemmelslengde over 15 meter i fisket etter torsk, kan maksimalt fiske og lande følgende kvanta torsk, hyse og sei (tonn):

    Torsk

    Hyse

    Sei

    Hjemmels­lengde

    Kvote-faktor

    Fartøy-kvote

    Kvote-faktor

    Fartøy-kvote

    Kvote-faktor

    Maksimal-kvote

    15,00 - 15,99

    5,41

    74,7

    7,5

    40

    5,41

    112

    16,00 - 16,99

    6,03

    83,3

    7,5

    40

    6,03

    125

    17,00 - 17,99

    6,65

    91,8

    7,5

    40

    6,65

    138

    18,00 - 18,99

    7,34

    101,4

    7,5

    40

    7,34

    152

    19,00 - 19,99

    7,96

    109,9

    7,5

    40

    7,96

    165

    20,00 - 20,99

    8,51

    117,5

    7,5

    40

    8,51

    177

    21,00 - 21,99

    8,21

    109,6

    7,5

    40

    8,21

    162

    22,00 - 22,99

    8,55

    114,1

    7,5

    40

    8,55

    168

    23,00 - 23,99

    8,90

    118,8

    7,5

    40

    8,90

    175

    24,00 - 24,99

    9,24

    123,4

    7,5

    40

    9,24

    182

    25,00 - 25,99

    9,52

    127,1

    7,5

    40

    9,52

    187

    26,00 - 26,99

    9,86

    131,6

    7,5

    40

    9,86

    194

    27,00 - 27,99

    10,14

    135,4

    7,5

    40

    10,14

    200

    § 20 Bifangst

    Når fisket etter sei er stoppet, eller når det enkelte fartøy har fisket sin maksimalkvote, kan fartøy som nevnt i § 19 ha inntil 25 % bifangst av sei ved landing.

    Bifangst fisket før fartøyets maksimalkvote er tatt blir avregnet maksimalkvoten.

    Bifangsten etter første ledd første punktum og annet ledd første punktum regnes i rund vekt pr. uke basert på summen av alle sluttsedler/landingssedler undertegnet i tidsrommet fra mandag klokken 00.00 til søndag klokken 24.00.

    Det er ikke adgang til å fiske bifangst av torsk og hyse ut over fartøykvoten.

    § 21 Beregning av kvote ved utskifting og ombygging av fartøy under 28 meter største lengde.

    Ved forlengelse eller utskifting til lengre fartøy etter 21. desember 1998 for fartøy som hadde adgang til å delta i gruppe I i 2002, skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato. For øvrige fartøy i gruppe I er skjæringsdatoen 1. november 2002. Ved avgjørelsen legges tidspunktet for innføring i merkeregisteret til grunn.

    Ved forlengelse eller utskifting til lengre fartøy etter 1. november 2002, skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter hyse og sei beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato. Ved avgjørelsen legges tidspunktet for innføring i merkeregisteret til grunn.

    Fiskeridirektoratets regionkontor kan dispensere fra kravet om at utskiftingen eller forlengelsen må være innført i merkeregisteret innen skjæringsdatoen dersom manglende registrering skyldes forhold på myndighetenes hånd. Fiskeridirektoratet er klageinstans.

    Tidspunktet for utstedelse av identitetsbevis eller målebrev utstedt av Sjøfartsdirektoratet sentralt likestilles med tidspunktet for innføring i merkeregisteret.

    Ved utskifting eller ombygging til mindre fartøy etter 31. desember 2001 skal kvoten i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde. For fisket etter sei og hyse er skjæringsdatoen 1. november 2002.

    KAPITTEL 6. FISKE MED KONVENSJONELLE REDSKAP MED FARTØY UNDER 28 METER STØRSTE LENGDE I GRUPPE II.

    § 22 Samlekvote

    Fartøy som har adgang til å delta i gruppe II reguleres med samlekvote av torsk, hyse og sei.

    I samlekvoten inngår følgende kvanta torsk, hyse og sei (tonn):

    Lengdegrupper

    Kvotefaktor

    Maksimal-kvote torsk

    Maksimal-kvote hyse

    Maksimal-kvote sei

    Samlekvote

    0,00 – 7,99

    1,0

    11,5

    3,0

    13,0

    15,0

    8,00 – 9,99

    1,4

    16,1

    4,2

    18,2

    20,9

    10,00 – 14,99

    1,6

    18,4

    4,8

    20,8

    23,9

    15,00 – 27,99

    1,9

    21,9

    5,7

    24,7

    28,5

    Størrelsen på samlekvoten er lik summen av maksimalkvotene for torsk, hyse og sei, etter at maksimalkvotene for sei og hyse er regnet om til torskeenheter.

    Sei og hyse er vektet i forhold til torsk på følgende måte: 1 kg sei er lik 0,15 torskeenheter og 1 kg hyse er lik 0,5 torskeenheter. 1 kg torsk er lik 1 torskeenhet.

    Det er ikke adgang til å fiske bifangst av torsk, hyse og sei utover den totale samlekvoten av artene torsk, hyse og sei.

    Det enkelte fartøy kan ikke fiske mer enn 75 % av samlekvoten som torsk.

    KAPITTEL 7. FELLESBESTEMMELSER M.V.

    § 23 Trålere med kombinasjonsdrift

    Fartøy som har tillatelse til å drive trålfiske etter torsk og hyse og som driver slikt fiske i kombinasjon med konvensjonelle redskap, kan ikke fiske mer enn kvoten for vedkommende størrelsesgruppe med mindre fartøyet er tildelt større kvote i medhold av § 7.

    § 24 Kombinasjonsdrift i fisket etter sei

    Fartøy som fisker med flere redskap kan samlet fiske den høyeste maksimalkvoten som gjelder for en av gruppene fartøyet deltar i. Kvantum fisket med det enkelte redskap kan ikke overskride maksimalkvoten for dette redskap. Trålernes fiske med konvensjonelle redskap belastes gruppekvoten til trålerne.

    § 25 Kvoteutnyttelse for fartøy unntatt trålere

    Hvert fartøy kan bare fiske og lande en kvote. Uten hinder av dette kan hvert fartøy fiske og lande kvote utvekslet eller tildelt i medhold av bestemmelser om enhetskvoter, rederikvoter eller andre spesielle kvoteordninger.

    Ved salg og utskifting av fartøy innenfor reguleringsåret skal kvoten beregnes etter bestemmelsene i tredje til femte ledd.

    Ved kjøp av fartøy kan ny eier ikke fiske og lande mer enn det som gjenstår av den nye eiers kvote etter fradrag for det som fartøyet totalt har fisket og levert i reguleringsåret. Dette gjelder også når fartøyet erverves til utskiftning av et annet fartøy.

    Ved utskifting av fartøy kan erstatningsfartøyet heller ikke fiske og lande mer enn det som gjenstår av den nye eiers kvote etter fradrag for det som han selv har fisket og landet med annet fartøy i vedkommendes eie i reguleringsåret.

    Når det ved utskifting gjøres fradrag etter tredje ledd eller fjerde ledd, skal det fangstkvantum som er størst av de to alternativene trekkes fra.

    Bestemmelsen gjelder ikke for trålere.

    § 26 Overføring av fangst

    Det kvantum som kan fiskes av det enkelte fartøy kan ikke overføres til annet fartøy. Det er også forbudt å motta og lande fangst som er fisket av annet fartøy.

    Når vedkommende salgslag, i medhold av råfiskloven § 6, jf. § 5, har iverksatt tvungen fangstdirigering i seinotfisket, kan salgslaget gi tillatelse til overføring av fangst mellom fartøyer som er påmeldt og deltar i fisket. Salgslaget fører egen oversikt over gitte tillatelser. Oversikten gjøres tilgjengelig for Fiskeridirektoratet.

    § 27 Områdebegrensninger og bifangst.

    Det er forbudt for fartøy over 15 meter største lengde å fiske etter torsk med konvensjonelle redskap innenfor fjordlinjer som er angitt i vedlegg til denne forskrift.

    Det er forbudt for alle fartøy å fiske etter torsk med konvensjonelle redskap innenfor et område i Lofoten som er angitt i vedlegg til denne forskrift.

    Alt fiske med stormasket trål er forbudt innenfor 6 nautiske mil av grunnlinjen nord for 62ºN.

    Ved fiske etter andre arter enn torsk i områder som angitt i første og annet ledd, kan bifangst av torsk maksimalt utgjøre 25 % dersom ikke annet er bestemt. All fangst av torsk avregnes fartøyets samlekvote eller fartøykvote.

    § 28 Levendefangst av torsk i fisket med konvensjonelle redskaper - kvoteavregning og plikter ved rømming.

    Ved landing uten at omsetning skjer samtidig, skal landingsseddel fylles ut. Kvantumet belastes kvote på vanlig måte, hvis ikke unntak i fjerde ledd kommer til anvendelse.

    Levende fisk skal røktes minst en gang hvert døgn. Ved rømming skal fisker straks gi Fiskeridirektoratets regionkontor og vedkommende salgsorganisasjon skriftlig melding. Henvisning til landingsseddel, antatt årsak og omfang skal oppgis.

    Ved førstehåndsomsetning skal sluttseddel fylles ut. Kvantumet belastes kvote dersom det ikke er skrevet landingsseddel for fisken tidligere.

    Dersom det tidligere er skrevet landingsseddel for fisken, skal kvantumet på sluttseddelen representere endelig kvotebelastning i følgende tilfeller:

    1. Når avviket mellom kvanta på landingsseddel og sluttseddel ikke er større enn det som følger av naturlige sesongmessige variasjoner i fiskens kondisjon, og/eller

    2. Når avviket skyldes rømming, som er en følge av en hendelse utenfor fiskers kontroll eller noen som handler på hans vegne. Kvantumet på sluttseddelen gjelder bare dersom fisker sannsynliggjør hva som er årsaken, omfanget og at hendelsen ligger utenfor fiskers kontroll eller noen som handler på hans vegne.

    Vedkommende salgsorganisasjon treffer beslutninger etter fjerde ledd.

    § 29 Påskestopp

    Det er forbudt å fiske torsk, hyse og sei og ha torsk, hyse og sei som bifangst i Norges indre farvann, sjøterritorium og økonomiske sone nord for 62°N fra lørdag 19. mars kl. 17.00 til mandag 28. mars kl. 16.00. For trålere og fartøy som fisker med snurrevad gjelder stoppen til tirsdag 29. mars kl. 10.00.

    Forbudet gjelder ikke for direkte fiske etter sei.

    Nord for 70 ° 20' N gjelder forbudet bare i Norges indre farvann og sjøterritorium, det vil si innenfor 12 nautiske mil av grunnlinjene.

    § 30 Bemyndigelse

    Fiskeridirektoratet kan stoppe fisket når totalkvoten, gruppekvotene eller periodekvotene er beregnet oppfisket.

    Fiskeridirektoratet kan endre denne forskrift og fastsette nærmere bestemmelser som er nødvendig for å oppnå en rasjonell og hensiktsmessig utøvelse eller gjennomføring av fisket.

    KAPITTEL 8. STRAFF OG IKRAFTTREDELSE.

    § 31 Straff

    Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne forskrift, straffes i henhold til lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. § 53 og lov av 26. mars 1999 om retten til å delta i fiske og fangst § 29. På samme måte straffes medvirkning og forsøk.

    § 32 Ikrafttredelse

    Denne forskrift trer i kraft 1. januar 2005 og gjelder til og med 31. desember 2005.

    MK/EW

    (71,18 kB) (299,48 kB)