J-287-2002: (Utgått) Forskrift om endring av forskrift av 29. juni 1984 om adgangen til å drive trålfiske etter reker.

Erstattet av: J-174-2006

Endringer: Se utgåtte meldinger

Gyldig fra: 15.10.2002

Forskrift om endring av forskrift av 29. juni 1984 om adgangen til å drive trålfiske etter reker.

Innholdsfortegnelse:

    Fastsatt ved kgl. res. av 25. oktober 2002, med hjemmel i lov av 26. mars 1999 om retten til å delta i fiske og fangst. Fremmet av Fiskeridepartementet.

    I

    I forskrift av 29. juni 1984 om adgangen til å drive trålfiske etter reker gjøres følgende endring:

    § 13 første ledd (endret), skal lyde:

    Ved sammenslåing av konsesjoner etter § 11 kan kapasiteten til det fartøyet som blir i rekefisket, økes med inntil 70 % av kapasiteten til det fartøyet som trekkes ut av fiske.

    § 13 annet ledd (nytt), skal lyde:

    Ved overføring av reketråltillatelse til fartøy med torsketråltillatelse/ringnottillatelse etter § 12 første ledd tillates overført tilsvarende konsesjonskapasitet som for fartøyet som trekkes ut av fiske. Ved overføring av torsketråltillatelse/ringnottillatelse til fartøy med reketråltillatelse etter § 12 annet ledd tillates overført tilsvarende kvotefaktor/konsesjonskapasitet som for fartøyet som trekkes ut av fiske.

    Nåværende § 13 annet ledd blir nytt § 13 tredje ledd.

    II

    Denne forskrift trer i kraft straks.

    Forskriften lyder etter dette:

    FORSKRIFT OM ADGANGEN TIL Å DRIVE TRÅLFISKE ETTER REKER AV 29. JUNI 1984 NR. 1318.

    Fastsatt ved kongelig resolusjon av 29. juni 1984 med hjemmel i lov av 16. juni 1972 nr. 57 om regulering av deltakelsen i fisket §§ 3, 6 og 8.

    § 1 Formål.

    Formålet med disse forskriftene er å tilpasse rekeflåtens fangstkapasitet til et forventet langtidsutbytte av reker, og å skape grunnlag for lønnsomme driftsenheter. For å bidra til å
    opprettholde et ønskelig bosettingsmønster, skal det legges vekt på å fremme en rimelig distriktsmessig fordeling av flåten, samtidig som det tas hensyn til råstoffbehovet ved anleggene i land.

    § 2 Definisjoner.

    Med reketråltillatelse menes tillatelse til å fiske, herunder koke og fryse reker. Med lastekapasitet menes tillatt utnyttet lasteromskapasitet under fiske etter reker.

    § 3 Tillatelse til drift og ombygging.

    Uten tillatelse av Fiskeridirektøren må ingen drive trålfiske etter reker i området nord for 62 n.br. med fartøy på 65 fot (19,8 m) største lengde og mer eller med fartøy med en bruttotonnasje på 50 eller større, etter måleregler fastsatt i Sjøfartsdirektoratets forskrifter av 19. juni 1964.

    Fiskeridirektøren fastsetter hvilke tilsvarende størrelsesgrenser som skal gjelde etter de nye måleregler fastsatt ved Sjøfartsdirektoratets forskrift av 26. juli 1994 nr. 749 om måling av fartøyer.

    Ombygging av fartøy som nyttes til reketrålfiske og som er større enn nevnt i første ledd eller etter regler fastsatt i medhold av annet ledd må ikke foretas uten tillatelse av Fiskeridirektøren.

    Bestemmelsen i første ledd kommer ikke til anvendelse på fartøyer på 65 fot (19,8 m) største lengde eller mer, men med en bruttotonnasje under 50, som er bygget eller begynt bygget før 1. mars 1979.

    Et fartøy som har vært nyttet til skjelltråling uten konsesjon i medhold av lov av 20. august 1951 om fiske med trål og lov av 16. juni 1972 om regulering av deltakelsen i fisket kan ikke gis tillatelse til å drive fiske etter reker.

    § 4 Konsesjon knyttet til reder og fartøy.

    Tillatelse etter disse forskrifter gjelder bestemt fartøy og bestemt person eller selskap, slik at ny tillatelse må innhentes dersom det skjer endring i eierforholdet eller når annet fartøy
    ønskes nyttet.

    § 5 Ombygging av fartøy under konsesjonsgrensen.

    Fartøy mindre enn den størrelse som er nevnt i § 3, kan etter nødvendig ombygging hvorved fartøyet overstiger denne størrelse, gis tillatelse til reketrålfiske når søkeren har nyttet fartøyet aktivt til slikt fiske de tre siste år.

    Eier av fartøy som er gitt tillatelse etter første ledd kan ikke gis utskiftningstillatelse etter § 10. Ny eier av et slikt fartøy kan heller ikke gis tillatelse til å drive reketrålfiske
    med fartøyet med mindre det skjer etter § 6.

    § 6 Tildeling av nye reketråltillatelser.

    Det skal ikke foretas nytildeling uten at departementet ut fra målsettingene i § 1 har besluttet at det skal foretas en slik tildeling. Nytildeling skal skje etter en samlet vurdering.

    Tillatelse etter § 3 skal bare gis når deltagelse i fisket etter reker inngår som en naturlig del av et varig driftsgrunnlag.

    Det skal legges vekt på å fremme en rimelig geografisk fordeling av de fartøyer som blir tildelt tillatelse. Særlig hensyn skal tas til distrikter med svekket eller ensidig næringsgrunnlag, hvor rekefisket kan inngå som en naturlig driftsform. Det skal også tas hensyn til råstoffbehovet hos eksisterende fiskeforedlingsanlegg.

    Ingen kan gis tillatelse til å drive rekefiske med flere enn ett fartøy, med mindre særlige distriktsmessige hensyn tilsier det.

    § 7 Overdragelse av fartøy.

    Ved overdragelse av fartøy som innehar reketråltillatelse, kan Fiskeridirektøren gi den nye eieren tillatelse til fortsatt drift når vilkårene i § 6 annet til og med fjerde ledd foreligger.

    § 8 Lastekapasitet.

    Fiskeridirektøren skal fastsette lastekapasitet for det enkelte fartøy. Lastekapasiteten skal fastsettes i rommål av samtlige rom som kan nyttes til føring av fangst.

    Fiskeridirektøren gir nærmere forskrifter om beregning av et fartøys lastekapasistet. Fiskeridirektøren kan også fastsette en omregningsfaktor fra rommål til tonn som skal legges til grunn ved håndhevelse av lastekapasitetsbestemmelsene.

    Når et fartøy har fått fastsatt lastekapasitet etter disse forskrifter, kan det ikke ta ombord større fangst pr. tur enn den fastsatte lastekapasitet.

    § 9 Begrensning i lastekapasitet.

    Fartøy med tillatelse til å drive reketrålfiske kan uten hensyn til når tillatelsen er gitt, ikke utnytte en større lastekapasitet enn 400 m3. Ved sammenslåing av konsesjoner etter § § 11 og 12 kan fartøyet likevel utnytte inntil 600 m3.

    Første ledd gjelder ikke for fartøy som har deltatt i fisket ved Grønland og fått fastsatt en bestemt lastekapasitet i dette fisket.

    § 10 Utskiftning og ombygging.

    Fiskeridirektøren kan gi tillatelse til utskiftning til nybygg, annet brukt fartøy eller til ombygging av fartøy som har reketrålkonsesjon. Nybygg, annet brukt fartøy eller ombygget fartøy må ikke ha et lasteromsvolum som er større enn 1000 m3.

    Fiskeridirektøren kan gi tillatelse til utskiftning til nybygg, annet brukt fartøy eller til ombygging av fartøy med et lasteromsvolum over 1000 m3, når erstatningsfartøyet eller fartøyet etter ombygging, har et lasteromsvolum som er like stort som eller mindre enn det opprinnelige fartøyets lasteromsvolum.

    Søknad om tillatelse til utskiftning eller til ombygging kan avslås dersom det etter slik utskiftning eller ombygging, ikke foreligger tilstrekkelig driftsgrunnlag for fartøyet.

    § 11 Sammenslåing av lastekapasitet.

    Eier av fartøy med reketrålkonsesjon kan gis tillatelse til å erverve annet fartøy med reketrålkonsesjon for å øke lastekapasiteten på ett av fartøyene. Slik tillatelse kan bare
    gis når vilkårene i § 6 annet og tredje ledd foreligger.

    Når det gis tillatelse etter første ledd, skal ett av fartøyene meldes ut av merkeregisteret og trekkes ut av norsk fiske.

    § 12 Overføring av reketråltillatelse til annet fartøy med annen konsesjon.

    Fiskeridirektøren kan gi eier av to fartøyer, hvorav det ene med reketrålkonsesjon og det andre enten med torsketrålkonsesjon etter § 2 punkt 2 i trålforskriftene av 28. april 1978 eller ringnottillatelse etter forskrifter av 2. mars 1979 om adgang til å delta i fisket med ringnot, tillatelse til å overføre reketråltillatelsen til det andre fartøyet. Slik tillatelse kan bare gis når vilkårene i § 6 annet og tredje ledd foreligger. Den opprinnelige reketråleren skal da meldes ut av merkeregisteret og tas ut av norsk fiske.

    Dersom reder ønsker det, kan det gis tillatelse til at torsketrålkonsesjon/ringnotkonsesjon overføres til fartøyet med reketråltillatelse dersom det andre fartøyet meldes ut av
    merkeregisteret og tas ut av norsk fiske.

    § 13 Kapasitetsøkning sammenslåing av konsesjoner.

    Ved sammenslåing av konsesjoner etter § 11 kan kapasiteten til det fartøyet som blir i rekefisket, økes med inntil 70 % av kapasiteten til det fartøyet som trekkes ut av fiske.

    Ved overføring av reketråltillatelse til fartøy med torsketråltillatelse/ringnottillatelse etter § 12 første ledd tillates overført tilsvarende konsesjonskapasitet som for fartøyet som trekkes ut av fiske. Ved overføring av torsketråltillatelse/ringnottillatelse til fartøy med reketråltillatelse etter § 12 annet ledd tillates overført tilsvarende kvotefaktor/konsesjonskapasitet som for fartøyet som trekkes ut av fiske.

    For fartøyer som har fått tillatelse til utskiftning eller sammenslåing i tidsrommet fra 1. januar 1983 og til disse forskrifters ikrafttredelse, og forbehold er tatt om fartøyets framtidige lastekapasitet, vil kapasiteten bli fastsatt etter bestemmelsene i denne paragrafen.

    § 14 Leie av fartøy.

    Oppstår det et uforutsett avbrudd i rekefisket som følge av havari e.l., kan Fiskeridirektøren gi tillatelse til at det leies et fartøy for kortere tid. Leiefartøyets lastekapasitet kan ikke utnytte den del av kapasiteten som overstiger det fartøyet som skal erstattes.

    Konsesjonsinnehaveren må selv drive det leide fartøy for egen regning og risiko.

    § 15 Inndragning.

    Reketråltillatelsen kan inndras hvis den i løpet av et sammenhengende tidsrom på 2 år ikke er benyttet i mer enn 2 måneder.

    § 16 Straff.

    Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelsene gitt i disse forskrifter, straffes med bøter. Forsøk straffes på samme måte.

    § 17 Ikrafttredelse.

    Disse forskrifter trer i kraft straks. Samtidig oppheves midlertidige forskrifter av 23. juni 1978 om adgang til å drive trålfiske etter reker.

    RL/EW

    Jobber du i fiskerinæringen?

    Vi vil gjerne intervjue deg om hvilke utfordringer fiskerinæringen står overfor når det gjelder å følge regelverket i praksis.

    Les mer og meld deg til intervju