Vi bruker informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler på fiskeridir.no for å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden, slik at vi kan forbedre tjenestene våre. Du kan hele tiden endre samtykket ditt her.

J-278-2005: (Utgått) Forskrift om regulering av fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62°N i 2006

Erstatter: J-262-2005

Erstattet av: J-4-2006

Endringer: Se utgåtte meldinger

Gyldig fra: 21.12.2005

Gyldig til: 31.12.2006

Forskrift om regulering av fisket etter torsk, hyse og sei nord for 62°N i 2006

Innholdsfortegnelse:

    Fiskeri- og kystdepartementet har den 21. desember 2005 med hjemmel i lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. §§ 4, 5, og 9 og lov av 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst § 21 jf. kgl. res. av 11. februar 2000 om delegering av Kongens myndighet etter § 21 i lov av 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å delta i fiske og fangst, samt delvis delegering av Kongens myndighet etter samme lovs § 12 tredje ledd, fastsatt følgende forskrift:

    KAPITTEL 1. FISKEFORBUD OG KVOTER

    § 1 Generelt forbud

    Det er forbudt for norske fartøy å fiske og lande torsk, hyse og sei nord for 62°N.

    § 2 Totalkvote

    Uten hinder av forbudet i § 1 kan norske fartøy som har adgang til å delta i fisket etter torsk, hyse og sei fiske og lande inntil:

    1. 212.700 tonn torsk i området nord for 62°N,

    2. 66.800 tonn hyse i området nord for 62°N, og

    3. 175.500 tonn sei i Norges indre farvann, sjøterritorium og økonomiske sone nord for 62°N, hvorav 250 tonn avsettes til agn.

    Alle kvanta i denne forskrift angis i rund vekt.

    § 3 Gruppekvoter for trålfartøy

    Trålfartøy som har tråltillatelse kan fiske og lande inntil 63.959 tonn torsk, 25.384 tonn hyse og 64.843 tonn sei, hvorav 1.000 tonn sei avsettes til dekning av bifangst i industritrålfisket.

    Av disse kvanta kan:

    1. fartøy med torsketråltillatelse fiske inntil 63.209 tonn torsk, hvorav 1.896 tonn avsettes til distriktskvote, samt 24.634 tonn hyse og 51.874 tonn sei, og

    2. fartøy med seitråltillatelse fiske inntil 11.969 tonn sei. Fartøy med seitråltillatelse kan i tillegg fiske inntil 750 tonn torsk og 750 tonn hyse som bifangst.

    § 4 Gruppekvote for notfartøy

    Notfartøy kan fiske inntil 43.812 tonn sei.

    § 5 Gruppekvoter for fartøy som fisker med konvensjonelle redskap

    1. Fartøy på eller over 28 meter største lengde som har adgang til å delta i fisket etter torsk, hyse og sei med konvensjonelle redskap kan fiske og lande inntil 19.054 tonn torsk, 7.455 tonn hyse og 7.326 tonn sei. Av kvantumet på 7.326 tonn sei avsettes 750 tonn til bifangst.

    2. Fartøy som har adgang til å delta i gruppe I i fisket etter torsk, hyse og sei for fartøy under 28 meter største lengde som fisker med konvensjonelle redskap kan fiske og lande inntil 115.557 tonn torsk, 30.648 tonn hyse og 49.946 tonn sei.

    Av dette kvantum kan:

    a) fartøy med hjemmelslengde under 10 meter fiske inntil 17.449 tonn torsk, 4.107 tonn hyse og 6.743 tonn sei,

    b) fartøy med hjemmelslengde fra og med 10 meter til og med 14,99 meter fiske inntil 45.183 tonn torsk, 12.504 tonn hyse og 20.378 tonn sei,

    c) fartøy med hjemmelslengde fra og med 15 meter til og med 20,99 meter fiske inntil 32.125 tonn torsk, hvorav 964 tonn avsettes til distriktskvote, samt 9.041 tonn hyse og 12.936 tonn sei, og

    d) fartøy med hjemmelslengde fra og med 21 meter til og med 27,99 meter fiske inntil 20.800 tonn torsk, hvorav 624 tonn avsettes til distriktskvote, samt 4.996 tonn hyse og 9.889 tonn sei.

    3. For fartøy som har adgang til å delta i gruppe II i fisket etter torsk, hyse og sei for fartøy under 28 meter som fisker med konvensjonelle redskap avsettes det 14.130 tonn torsk, 3.313 tonn hyse og 9.323 tonn sei.

    KAPITTEL 2. FISKE MED TRÅL

    § 6 Fartøykvote i trålfisket etter torsk og hyse

    Fartøy med torsketråltillatelse og med kvotefaktor 1,00 kan fiske og lande inntil 676 tonn torsk og 297 tonn hyse.

    Fiskeridirektoratet kan gi tillatelse til at kvote som ellers ville blitt tildelt trålfartøy etter denne paragrafen, i stedet fiskes med fartøy som fisker med konvensjonelle redskap i henhold til retningslinjer fastsatt av Fiskeri- og kystdepartementet.

    § 7 Fartøykvote i trålfisket etter sei for fartøy med torsketråltillatelse

    Fartøy med torsketråltillatelse og som er registrert som fabrikktrålere, kan fiske og lande inntil 783 tonn sei. Kvotefaktoren er 1,32.

    Fartøy med torsketråltillatelse og som er registrert som ferskfisk- og rundfrystrålere, kan fiske og lande inntil 593 tonn sei. Kvotefaktoren er 1,00.

    Fartøy med torsketråltillatelse og som er registrert som småtrålere, kan fiske og lande inntil 344 tonn sei. Kvotefaktoren er 0,58.

    Fiskeridirektoratet kan gi tillatelse til at kvote som ellers ville blitt tildelt trålfartøy etter denne paragrafen, i stedet fiskes med fartøy som fisker med konvensjonelle redskap i henhold til retningslinjer fastsatt av Fiskeri- og kystdepartementet.

    § 8 Fartøykvote i trålfisket etter sei for fartøy med seitråltillatelse

    Fartøy med seitråltillatelse kan fiske og lande følgende fartøykvoter:

    Fartøy med kvotefaktor 0,35: 391 tonn
    Fartøy med kvotefaktor 0,75: 838 tonn
    Fartøy med kvotefaktor 0,85: 949 tonn
    Fartøy med kvotefaktor 1,00: 1.117 tonn

    Fiskeridirektoratet bestemmer faktoren for det enkelte fartøy med seitråltillatelse. Ved avgjørelsen skal fartøyets størrelse i henhold til merkeregisteret pr. 1. januar 1998 legges til grunn.

    Ved utskiftning eller forlengelse til større fartøy etter 1. januar 1998 skal erstatningsfartøyets kvote beregnes etter utskiftningsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato.

    § 9 Bifangst for fartøy med seitråltillatelse

    Fartøy med seitråltillatelse som er over 130 BRT, kan fra og med 1. januar til og med 30. april, til sammen ha en innblanding av inntil 30 % torsk og hyse regnet i rund vekt pr. døgn og av landet fangst. Fartøy med seitråltillatelse som er under 130 BRT, kan fra og med 1. januar til og med 30. april til sammen ha en innblanding på inntil 40 % torsk og hyse i rund vekt pr. døgn og av landet fangst. Fra og med 1. mai kan fartøy med seitråltillatelse til sammen ha en innblanding på inntil 10 % torsk og hyse i rund vekt pr. døgn og av landet fangst.

    Det enkelte fartøy med seitråltillatelse kan totalt ikke fiske mer bifangst av torsk og hyse enn til sammen 120 tonn.

    § 10 Bifangst i industritrålfisket

    Fartøy med industritråltillatelse, nordsjøtråltillatelse eller avgrenset nordsjøtråltillatelse kan maksimalt fiske 75 tonn sei som bifangst.

    § 11 Midlertidig tillatelse til å benytte annet fartøy (leiefartøy)

    Fiskeridirektoratets regionkontor kan ved forlis og havari som medfører vesentlig driftsavbrudd, gi midlertidig tillatelse til å benytte annet fartøy i fiske.

    Fiskeridirektoratets regionkontor kan fastsette nærmere vilkår for slik tillatelse, herunder at høvedsmann samt hele eller deler av mannskapet skal delta i fisket med leiefartøyet.

    Det må nyttes leiefartøy fra samme fartøygruppe.

    Fiskeridirektoratet er klageinstans.

    KAPITTEL 3. FISKE MED NOT

    § 12 Maksimalkvoter

    Fartøy som har adgang til å delta kan fiske og lande følgende kvanta sei:

    Hjemmelslengde

    Kvotefaktor

    Maksimalkvote

    Under 15 meter

    1,00

    231

    15 – 20,99 meter

    1,50

    346

    21 – 22,99 meter

    2,03

    469

    23 – 25,99 meter

    2,43

    561

    26 meter og over

    2,82

    651

    Fartøy over 13 meter som har adgang til å fiske sei med not kan også fiske seinotkvoten med konvensjonelle redskaper.

    Fartøy under 15 meter kan fortsette sitt fiske innenfor sine maksimalkvoter selv om gruppekvoten er beregnet oppfisket.

    § 13 Beregning av kvote ved utskiftning og ombygging av fartøy som fyller vilkårene for å delta i fisket med not

    Ved utskiftning eller forlengelse til større fartøy etter 28. april 1999 skal erstatningsfartøyets kvote beregnes etter utskiftningsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato. Ved avgjørelsen legges tidspunktet for innføring i merkeregisteret til grunn.

    Tidspunktet for utstedelse av identitetsbevis eller målebrev utstedt av Sjøfartsdirektoratet sentralt likestilles med tidspunktet for innføring i merkeregisteret.

    Ved utskiftning eller ombygging til mindre fartøy etter 18. desember 2002, skal kvoten beregnes etter utskiftningsfartøyets hjemmelslengde.

    KAPITTEL 4. FISKE MED KONVENSJONELLE REDSKAP MED FARTØY PÅ ELLER OVER 28 METER STØRSTE LENGDE

    § 14 Fartøykvoter/maksimalkvoter

    Fartøy på eller over 28 meter største lengde som har adgang til å delta kan fiske og lande følgende kvanta torsk:

    Hjemmelslengde

    Kvotefaktor

    Fartøykvote

    Gruppe II

    0,081

    15,7

    8 – 8,99 meter

    0,115

    22,3

    14 – 14,99 meter

    0,376

    72,9

    15 - 15,99 meter

    0,432

    83,8

    17 – 17,99 meter

    0,544

    105,5

    20 – 20,99 meter

    0,712

    138,1

    21 – 21,99 meter

    0,763

    148,0

    23 – 23,99 meter

    0,853

    165,4

    26 – 26,99 meter

    0,954

    185,0

    28 – 28,99 meter

    1,000

    194,0

    29 – 29,99 meter

    1,020

    197,8

    30 – 30,99 meter

    1,050

    203,7

    31 – 31,99 meter

    1,070

    207,5

    32 – 32,99 meter

    1,090

    211,4

    33 – 33,99 meter

    1,120

    217,2

    Over 34 meter

    1,140

    221,1

    Fartøy på eller over 28 meter største lengde som har adgang til å delta og som har kvotefaktor 1,0 kan fiske og lande en fartøykvote på 95 tonn hyse.

    Fartøy på eller over 28 meter største lengde som har adgang til å delta i fisket etter sei med garn og som har kvotefaktor 1,0 kan maksimalt fiske og lande 300 tonn sei.

    § 15 Bifangst

    Fartøy på eller over 28 meter som fisker med konvensjonelle redskap og som ikke fyller vilkårene for å delta i det direkte fisket etter sei med garn, kan ved fiske etter andre fiskeslag ha inntil 50 % bifangst av sei i de enkelte fangstene og av landet fangst i den tid det direkte fisket med konvensjonelle redskaper er åpent.

    Når det direkte fisket etter sei med konvensjonelle redskaper er stoppet, eller når det enkelte fartøy har fisket sin fartøykvote, kan fartøy på eller over 28 meter ha inntil 25% bifangst av sei i de enkelte fangster og av landet fangst.

    Det er ikke adgang til å fiske bifangst av torsk og hyse ut over fartøykvoten.

    § 16 Beregning av kvote ved utskifting og ombygging av fartøy på 28 meter største lengde og over

    Ved forlengelse eller utskifting til lengre fartøy på eller over 28 meter største lengde etter 9. desember 1994 skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato.

    Ved forlengelse eller utskifting av fartøy under 28 meter største lengde til fartøy på eller over 28 meter største lengde i perioden fra 9. desember 1994 til 18. desember 1998 skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde.

    KAPITTEL 5. FISKE MED KONVENSJONELLE REDSKAP MED FARTØY UNDER 28 METER STØRSTE LENGDE I GRUPPE I

    § 17 Samlekvote for fartøy med hjemmelslengde under 15 meter i gruppe I i fisket etter torsk

    Fartøy som har adgang til å delta i gruppe I med hjemmelslengde under 15 meter i fisket etter torsk, reguleres med samlekvote av torsk, hyse og sei.

    I samlekvoten inngår følgende kvanta torsk, hyse og sei (tonn):

    Hjemmelslengde

    Torsk

    Hyse

    Sei

    Samlekvote

    Kvote-faktor
    torsk

    Tonn

    Kvote-faktor hyse

    Tonn

    Kvote-faktor
    sei

    Tonn

    0,00 – 6,99

    1,12

    20,3

    1,13

    11,5

    1,13

    38

    31,8

    7,00 – 7,99

    1,33

    24,1

    1,34

    13,6

    1,34

    45

    37,7

    8,00 – 8,99

    1,57

    28,5

    1,59

    16,1

    1,59

    53

    44,5

    9,00 – 9,99

    1,93

    35,0

    1,96

    19,9

    1,96

    66

    54,9

    10,00 – 10,99

    2,16

    30,8

    2,15

    20,0

    2,15

    71

    51,5

    11,00 – 11,99

    2,64

    37,7

    2,63

    24,4

    2,63

    87

    63,0

    12,00 – 12,99

    3,13

    44,7

    3,13

    29,1

    3,13

    103

    74,7

    13,00 – 13,99

    3,79

    54,1

    3,79

    35,2

    3,79

    125

    90,5

    14,00 – 14,99

    4,32

    61,7

    4,31

    40,1

    4,31

    142

    103,1

    15,00 – 15,99

    7,62

    50

    5,49

    106

    16,00 – 16,99

    7,62

    50

    6,12

    118

    17,00 – 17,99

    7,62

    50

    6,75

    130

    18,00 – 18,99

    7,62

    50

    7,45

    144

    19,00 – 19,99

    7,62

    50

    8,08

    156

    20,00 – 20,99

    7,62

    50

    8,64

    167

    21,00 – 21,99

    7,62

    50

    8,34

    153

    22,00 – 22,99

    7,62

    50

    8,69

    159

    23,00 – 23,99

    7,62

    50

    9,04

    165

    24,00 – 24,99

    7,62

    50

    9,39

    172

    25,00 – 25,99

    7,62

    50

    9,67

    177

    26,00 – 26,99

    7,62

    50

    10,02

    183

    27,00 – 27,99

    7,62

    50

    10,30

    188

    Størrelsen på samlekvoten er lik summen av kvotene av torsk, hyse og sei, etter at kvotene av sei og hyse er regnet om til torskeenheter.

    Sei og hyse er vektet i forhold til torsk på følgende måte: 1 kg sei er lik 0,15 torskeenheter og 1 kg hyse er lik 0,5 torskeenheter. 1 kg torsk er lik 1 torskeenhet.

    Det er ikke adgang til å fiske bifangst av torsk, hyse og sei utover den totale samlekvoten av artene torsk, hyse og sei.

    Det enkelte fartøy kan ikke fiske mer enn 70 % av samlekvoten som torsk.

    § 18 Fartøykvoter/maksimalkvoter for fartøy med hjemmelslengde over 15 meter i gruppe I i fisket etter torsk

    Fartøy som har adgang til å delta i gruppe I med hjemmelslengde over 15 meter i fisket etter torsk, kan maksimalt fiske og lande følgende kvanta torsk, hyse og sei (tonn):

    Hjemmelslengde

    Torsk

    Hyse

    Sei

    Kvote-Faktor

    Fartøy-kvote

    Kvote-faktor

    Fartøy-kvote

    Kvote-faktor

    Maksimal-kvote

    0 – 6,99

    1,13

    11,5

    1,13

    38

    7,00 – 7,99

    1,34

    13,6

    1,34

    45

    8,00 – 8,99

    1,59

    16,1

    1,59

    53

    9,00 – 9,99

    1,96

    19,9

    1,96

    66

    10,00 – 10,99

    2,15

    20,0

    2,15

    71

    11,00 – 11,99

    2,63

    24,4

    2,63

    87

    12,00 – 12,99

    3,13

    29,1

    3,13

    103

    13,00 – 13,99

    3,79

    35,2

    3,79

    125

    14,00 – 14,99

    4,31

    40,1

    4,31

    142

    15,00 - 15,99

    5,49

    72,3

    7,62

    50

    5,49

    106

    16,00 - 16,99

    6,12

    80,5

    7,62

    50

    6,12

    118

    17,00 - 17,99

    6,75

    88,8

    7,62

    50

    6,75

    130

    18,00 - 18,99

    7,45

    98,0

    7,62

    50

    7,45

    144

    19,00 - 19,99

    8,08

    106,3

    7,62

    50

    8,08

    156

    20,00 - 20,99

    8,64

    113,7

    7,62

    50

    8,64

    167

    21,00 - 21,99

    8,31

    104,3

    7,62

    50

    8,34

    153

    22,00 - 22,99

    8,66

    108,7

    7,62

    50

    8,69

    159

    23,00 - 23,99

    9,01

    113,1

    7,62

    50

    9,04

    165

    24,00 - 24,99

    9,36

    117,5

    7,62

    50

    9,39

    172

    25,00 - 25,99

    9,64

    121,0

    7,62

    50

    9,67

    177

    26,00 - 26,99

    9,99

    125,4

    7,62

    50

    10,02

    183

    27,00 - 27,99

    10,27

    128,9

    7,62

    50

    10,30

    188

    § 19 Bifangst

    Når fisket etter sei er stoppet, eller når det enkelte fartøy har fisket sin maksimalkvote, kan fartøy som nevnt i § 18 ha inntil 25 % bifangst av sei ved landing.

    Bifangst fisket før fartøyets maksimalkvote er tatt blir avregnet maksimalkvoten.

    Bifangst etter første ledd og annet ledd regnes i rund vekt pr. uke basert på summen av alle sluttsedler/landingssedler undertegnet i tidsrommet fra mandag klokken 00.00 til søndag klokken 24.00.

    Det er ikke adgang til å fiske bifangst av torsk og hyse ut over fartøykvoten.

    § 20 Beregning av kvote ved utskifting og ombygging av fartøy under 28 meter største lengde.

    Ved forlengelse eller utskifting til lengre fartøy etter 21. desember 1998 for fartøy som hadde adgang til å delta i gruppe I i 2002, skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato. For øvrige fartøy i gruppe I er skjæringsdatoen 1. november 2002. Ved avgjørelsen legges tidspunktet for innføring i merkeregisteret til grunn.

    Ved forlengelse eller utskifting til lengre fartøy etter 1. november 2002, skal erstatningsfartøyets kvote i fisket etter hyse og sei beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde før nevnte skjæringsdato. Ved avgjørelsen legges tidspunktet for innføring i merkeregisteret til grunn.

    Fiskeridirektoratets regionkontor kan dispensere fra kravet om at utskiftingen eller forlengelsen må være innført i merkeregisteret innen skjæringsdatoen dersom manglende registrering skyldes forhold på myndighetenes hånd. Fiskeridirektoratet er klageinstans.

    Tidspunktet for utstedelse av identitetsbevis eller målebrev utstedt av Sjøfartsdirektoratet sentralt likestilles med tidspunktet for innføring i merkeregisteret.

    Ved utskifting eller ombygging til mindre fartøy etter 31. desember 2001 skal kvoten i fisket etter torsk beregnes etter utskiftingsfartøyets lengde. For fisket etter sei og hyse er skjæringsdatoen 1. november 2002.

    KAPITTEL 6. FISKE MED KONVENSJONELLE REDSKAP MED FARTØY UNDER 28 METER STØRSTE LENGDE I GRUPPE II.

    § 21 Samlekvote

    Fartøy som har adgang til å delta i gruppe II reguleres med samlekvote av torsk, hyse og sei.
    I samlekvoten inngår følgende kvanta torsk, hyse og sei (tonn):

    Lengdegrupper

    Kvotefaktor

    Torsk

    Hyse

    Sei

    Samlekvote

    0,00 – 7,99

    1,0

    12

    3,0

    13,0

    15,5

    8,00 – 9,99

    1,4

    16,8

    4,2

    18,2

    21,6

    10,00 – 14,99

    1,6

    19,2

    4,8

    20,8

    24,7

    15,00 – 27,99

    1,9

    22,8

    5,7

    24,7

    29,4

    Størrelsen på samlekvoten er lik summen av maksimalkvotene for torsk, hyse og sei, etter at maksimalkvotene for sei og hyse er regnet om til torskeenheter.

    Sei og hyse er vektet i forhold til torsk på følgende måte: 1 kg sei er lik 0,15 torskeenheter og 1 kg hyse er lik 0,5 torskeenheter. 1 kg torsk er lik 1 torskeenhet.

    Det er ikke adgang til å fiske bifangst av torsk, hyse og sei utover den totale samlekvoten av artene torsk, hyse og sei.

    Det enkelte fartøy kan ikke fiske mer enn 75 % av samlekvoten som torsk.

    KAPITTEL 7. FELLESBESTEMMELSER M.V.

    § 22 Trålere med kombinasjonsdrift

    Fartøy som har tillatelse til å drive trålfiske etter torsk og hyse og som driver slikt fiske i kombinasjon med konvensjonelle redskap, kan ikke fiske mer enn kvoten for vedkommende størrelsesgruppe med mindre fartøyet er tildelt større kvote i medhold av § 6.

    § 23 Kombinasjonsdrift i fisket etter sei

    Fartøy som fisker med flere redskap kan samlet ikke fiske utover den høyeste maksimalkvoten som gjelder for en av gruppene fartøyet deltar i.

    § 24 Kvoteutnyttelse for fartøy unntatt trålere og visse konvensjonelle fartøy på eller over 28 meter

    Hvert fartøy kan bare fiske og lande en kvote. Uten hinder av dette kan hvert fartøy fiske og lande kvote utvekslet eller tildelt i medhold av bestemmelser om enhetskvoter, rederikvoter eller andre spesielle kvoteordninger.

    Ved salg og utskifting av fartøy innenfor reguleringsåret skal kvoten beregnes etter bestemmelsene i tredje til femte ledd.

    Ved kjøp av fartøy kan ny eier ikke fiske og lande mer enn det som gjenstår av den nye eiers kvote etter fradrag for det som fartøyet totalt har fisket og levert i reguleringsåret. Dette gjelder også når fartøyet erverves til utskiftning av et annet fartøy.

    Ved utskifting av fartøy kan erstatningsfartøyet heller ikke fiske og lande mer enn det som gjenstår av den nye eiers kvote etter fradrag for det som han selv har fisket og landet med annet fartøy i vedkommendes eie i reguleringsåret.

    Når det ved utskifting gjøres fradrag etter tredje ledd eller fjerde ledd, skal det fangstkvantum som er størst av de to alternativene trekkes fra.

    Bestemmelsen gjelder ikke for trålere. Bestemmelsen gjelder heller ikke for konvensjonelle fartøy på eller over 28 meter dersom den deltakeradgangen fartøyet etter salg eller utskifting skal fiske på grunnlag av, har dannet grunnlag for tildeling av rederikvote til og med 2005.

    § 25 Overføring av fangst

    Det kvantum som kan fiskes av det enkelte fartøy kan ikke overføres til annet fartøy. Det er også forbudt å motta og lande fangst som er fisket av annet fartøy.

    Når vedkommende salgslag, i medhold av lov av 14. desember 1951 om omsetning av råfisk § 6, jf. § 5, har iverksatt tvungen fangstdirigering i seinotfisket, kan salgslaget gi tillatelse til overføring av fangst mellom fartøyer som er påmeldt og deltar i fisket. Salgslaget fører egen oversikt over gitte tillatelser. Oversikten gjøres tilgjengelig for Fiskeridirektoratet.

    § 26 Områdebegrensninger og bifangst

    Det er forbudt for fartøy over 15 meter største lengde å fiske etter torsk med konvensjonelle redskap innenfor fjordlinjer som er angitt i vedlegg til denne forskriften.

    Alt fiske med snurrevad er forbudt innenfor fjordlinjene.

    Det er forbudt for fartøy over 21 meter største lengde å fiske torsk med konvensjonelle redskap innenfor grunnlinjen nord for 62°N. Fra og med 1. januar til og med 30. juni er det likevel tillatt å fiske inn til fjordlinjene i statistikkområde 03 og 04. Fra og med 1. januar til og med 10. april er det likevel tillatt å fiske inn til fjordlinjene i statistikkområde 00 og 05.

    Det er forbudt for fartøy mellom 15 og 21 meter største lengde å fiske torsk med konvensjonelle redskap innenfor fjordlinjene.

    Alt fiske i et område ved Henningsvær som er angitt i vedlegg til denne forskrift er forbudt. Forbudet gjelder også fiske som utøves med hjemmel i lov av 3. juni 1983 om saltvannsfiske § 4a og i lov av 17. juni 1966 om Norges fiskerigrense og om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. innenfor fiskerigrensen § 3.

    Ved fiske etter andre arter enn torsk i områder som angitt i første ledd, kan bifangst av torsk maksimalt utgjøre 25 % dersom ikke annet er bestemt. All fangst av torsk avregnes fartøyets samlekvote eller fartøykvote.

    Bestemmelsene i første, andre, tredje og fjerde ledd gjelder ikke i Lofoten oppsynsdistrikt i den perioden og i de områdene Lofotoppsynet er satt.

    § 27 Levendefangst av torsk i fisket med konvensjonelle redskaper - kvoteavregning og plikter ved rømming

    Før fartøyet skal starte fiske etter torsk som skal føres levende om bord skal det sendes skriftlig påmelding til Fiskeridirektoratets regionkontor i den regionen fartøyet er hjemmehørende.

    Ved landing uten at omsetning skjer samtidig, skal landingsseddel fylles ut. Kvantumet belastes kvote på vanlig måte, hvis ikke unntak i fjerde ledd kommer til anvendelse.

    Levende fisk skal røktes minst en gang hvert døgn. Ved rømming skal fisker straks gi Fiskeridirektoratets regionkontor og vedkommende salgsorganisasjon skriftlig melding. Henvisning til landingsseddel, antatt årsak og omfang skal oppgis.

    Ved førstehåndsomsetning skal sluttseddel fylles ut. Kvantumet belastes kvote dersom det ikke er skrevet landingsseddel for fisken tidligere.

    Dersom det tidligere er skrevet landingsseddel for fisken, skal kvantumet på sluttseddelen representere endelig kvotebelastning i følgende tilfeller:

    Når avviket mellom kvanta på landingsseddel og sluttseddel ikke er større enn det som følger av naturlige sesongmessige variasjoner i fiskens kondisjon, og/eller

    Når avviket skyldes rømming, som er en følge av en hendelse utenfor fiskers kontroll eller noen som handler på hans vegne. Kvantumet på sluttseddelen gjelder bare dersom fisker sannsynliggjør hva som er årsaken, omfanget og at hendelsen ligger utenfor fiskers kontroll eller noen som handler på hans vegne.

    Vedkommende salgsorganisasjon treffer beslutninger etter fjerde ledd.

    § 28 Kvotefaktorer

    Fiskeridirektoratet fastsetter kvotene på grunnlag av det enkelte fartøys kvotefaktor.

    § 29. Påskestopp

    Det er forbudt å fiske torsk, hyse og sei og ha torsk, hyse og sei som bifangst i Norges indre farvann, sjøterritorium og økonomiske sone nord for 62 ° N fra lørdag 8. april kl. 17.00 til mandag 17. april kl. 16.00. For trålere og fartøy som fisker med snurrevad gjelder stoppen til tirsdag 18. april kl. 10.00.

    Forbudet gjelder ikke for direkte fiske etter sei. Ved direktefiske etter sei er det uten hinder av forbudet i første ledd tillatt å ha totalt inntil 10% bifangst av torsk og hyse i vekt i de enkelte fangster og ved landing.

    Nord for 70 ° 20' N gjelder forbudet bare i Norges indre farvann og sjøterritorium, det vil si innenfor 12 nautiske mil av grunnlinjene.

    § 30 Bemyndigelse

    Fiskeridirektoratet kan stoppe fisket når totalkvoten, gruppekvotene eller periodekvotene er beregnet oppfisket.

    Fiskeridirektoratet kan endre denne forskriften og fastsette nærmere bestemmelser som er nødvendig for å oppnå en rasjonell og hensiktsmessig utøvelse eller gjennomføring av fisket.

    KAPITTEL 8. STRAFF OG IKRAFTTREDELSE.

    § 31 Straff

    Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne forskriften, straffes i henhold til lov av 3. juni 1983 nr. 40 om saltvannsfiske m.v. § 53 og lov av 26. mars 1999 om retten til å delta i fiske og fangst § 29. På samme måte straffes medvirkning og forsøk.

    § 32 Ikrafttredelse

    Denne forskriften trer i kraft 1. januar 2006 og gjelder til og med 31. desember 2006.

    HY/EW

    (47,00 kB) (754,16 kB)