Fastsatt av Fiskeri- og kystdepartementet 22.12.2004 i medhold av lov 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr m.v. (oppdrettsloven) §§ 3, 4, 5, 6 og 8, jf. § 13.
Kapittel 1. Formål, virkeområde og definisjoner
§ 1. Formål
Forskriften skal bidra til at oppdrett av laks, ørret og regnbueørret kan få en bærekraftig utvikling og bli en lønnsom, konkurransedyktig og livskraftig kystnæring.
§ 2. Forskriftens virkeområde
Forskriften gjelder for norsk land- og sjøterritorium og i Norges økonomiske sone.
Forskriften gjelder tildeling, endring og opphør av konsesjoner og lokaliteter for oppdrett av laks, ørret og regnbueørret for:
1. oppdrett av settefisk,
2. oppdrett av matfisk i sjøvann,
3. oppdrett av matfisk i ferskvann,
4. oppdrett av matfisk til forsøk-, forsknings- og undervisningsformål, eller
5. oppdrett av stamfisk.
§ 3. Kapitlers virkeområde mm.
For oppdrett av matfisk i sjøvann kommer kapittel 1, 2, 3, 7, 8 og 9 til anvendelse.
For oppdrett av settefisk kommer kapitlene 1, 2, 8 og 9 , samt §§ 29, 30, 31 og 35 nr. 1 til anvendelse.
For oppdrett av matfisk til forsøk-, forsknings- og undervisningsformål kommer kapitlene 1, 2, 5, 7 og 8 og 9 til anvendelse.
For oppdrett av matfisk i ferskvann kommer kapitlene 1, 2, 4, 8 og 9, samt §§ 29, 30, 35, 36 og 37 til anvendelse.
For oppdrett av stamfisk kommer kapitlene 1, 2, 6, 7 og 8 og 9 til anvendelse.
§ 4. Definisjoner
I denne forskrift forstås med:
1. Konsesjonsbiomasse: den maksimalt tillatte biomasse av levende fisk (målt i kg eller tonn) som tillates i konsesjonen til enhver tid.
2. Lokalitet: geografisk avgrenset område enten på land eller i vann der det søkes om eller er gitt tillatelse til oppdrettsvirksomhet.
3. Lokalitetsbiomasse: den maksimalt tillatte biomasse av levende fisk (målt i kg eller tonn) som tillates på lokaliteten til enhver tid.
4. Matfisk: fisk som produseres med sikte på slakting til konsum og som ikke kommer inn under definisjonen av settefisk eller stamfisk.
5. Oppdrettanlegg:en eller flere installasjoner på en lokalitet med akvakulturvirksomhet, og tilhørende landbase.
6. Oppdrettsvirksomhet: Produksjon av laks, ørret og regnbueørret med tilhørende aktiviteter. Med produksjon menes ethvert tiltak for å påvirke vekt, størrelse, antall, egenskaper eller kvalitet til laks, ørret og regnbueørret.
7. Settefisk: rogn, yngel eller smolt som oppdrettes med sikte på overføring til andre anlegg.
8. Stamfisk: fisk som skal strykes eller reproduseres på annen måte.
Kapittel 2. Generelle bestemmelser
§ 5. Krav om konsesjon for oppdrettsvirksomhet
Ingen kan drive oppdrettsvirksomhet uten konsesjon.
§ 6. Omgjøring fra konsesjonsvolum til konsesjonsbiomasse
Konsesjon gitt før 1. januar 2005 avgrenset i konsesjonsvolum, omgjøres til konsesjoner med avgrensning i konsesjonsbiomasse.
Hver 1 m3 tillatt volum omgjøres til 65 kg maksimalt tillatt biomasse.
I Troms og Finnmark omgjøres hver 1 m3 til 75 kg maksimalt tillatt biomasse. Dette gjelder bare konsesjoner for oppdrett av matfisk i sjøvann. Det forutsettes at samtlige lokaliteter knyttet til konsesjonen til enhver tid ligger i Troms og Finnmark.
Fiskeridirektoratet kan fastsette alternativ omgjøring for konsesjoner som er gitt med særlige avgrensninger av produksjonen.
§ 7. Krav til søker
Søkere må dokumentere økonomisk evne til å gjennomføre prosjektet, samt at den ansvarlige for den daglige driften av oppdrettsvirksomheten har akvakulturutdanning tilsvarende videregående kurs II-nivå (VK II), fagbrev i akvakultur eller minst 2 års praksis som ansvarlig for den daglige driften ved et fiskeoppdrettsanlegg.
§ 8. Søknadsbehandling
Søknad om konsesjon etter kapittel 2 –7 og klarering av lokalitet etter kapittel 8 utfylles på fastsatt skjema, og sendes Fiskeridirektoratets regionkontor i den region det søkes om konsesjon eller lokalitetsklarering.
Gjelder søknaden oppdrett i ferskvann i fylkene Hedmark, Oppland, Buskerud, Telemark, Vestfold, Østfold, Oslo eller Akershus, der anlegg skal ha inntak av og utslipp til ferskvann, skal søknaden sendes til fylkesmannen i det fylke det søkes om lokalisering.
Etter at regionkontoret eller fylkesmannen har sendt søknad om klarering av lokalitet etter kapittel 8 til den kommunen det søkes om lokalisering i, skal søker etter anvisning fra kommunen sørge for at søknaden legges ut til offentlig ettersyn, og at dette kunngjøres i Norsk Lysningsblad og i to aviser som er vanlig lest på stedet.
Søknad etter § 33 andre leddsendes Fiskeridirektoratets regionkontor i den region der konsesjonen er hjemmehørende.
Søknad etter §§ 10 og 13 og melding etter § 11 sendes Fiskeridirektoratet.
§ 9. Minstekrav til søknad
Søknad om konsesjon skal inneholde:
1. investerings- og finansieringsplan, samt likviditetsbudsjett, driftsbudsjett og resultatbudsjett for en 2-års periode. I de tilfeller der lånefinansiering er nødvendig bør slikt tilsagn vedlegges,
2. dokumentasjon av de akvakulturfaglige kvalifikasjonene til den ansvarlige for den daglige drift,
3. opplysninger om søkers eierform; hvorvidt søker er en fysisk eller juridisk person, og eventuelt angivelse av deltakere og deres eierandeler, eventuelt med utskrift av aksjebok, jf. aksjeloven §§ 4-5 til 4-7. For juridisk person må stiftelsesdokument fremgå, jf. aksjeloven § 2-9, og
4. dokumentasjon på betalt gebyr etter forskrift av 21.12.2001 nr. 1597 om innkreving av gebyrer til statskassen for offentlige oppgaver i forbindelse med oppdretts- og havbeitevirksomhet.
§ 10. Overdragelse av konsesjoner
Det må søkes om tillatelse fra Fiskeridirektoratet dersom en konsesjon ønskes overdratt til en annen enn den eller de konsesjonen er gitt til. Tillatelse kan ikke gis dersom dette vil stride mot reglene for tildeling i denne forskriften.
§ 11. Endring i eierforhold
Ved endring av eierforhold i juridiske personer som har konsesjon etter denne forskriften, skal innehaver av konsesjonen sende melding til Fiskeridirektoratet om fordelingen av eierandelene etter endringen.
Melding etter første ledd skal sendes innen 30 dager etter inngåelse av avtale om eiermessige endringer. Ved tvangssalg regnes fristen fra stadfestelsen av budet. Ved annen form for overdragelse regnes fristen fra ervervstidspunktet.
§ 12. Krav til søknad etter § 10 og melding etter § 11
En søknad etter § 10 og melding etter § 11 skal inneholde:
1. organisasjonsnummer eller personnummer for konsesjonsinnehaver og den konsesjonen søkes overdratt til eller den eierandeler overdras til,
2. opplysninger om fordeling av eierandeler etter endringene,
3. opplysninger om den ansvarlige for den daglige driftens kvalifikasjoner innen akvakultur, dersom dette forhold endres, og
4. egenerklæring dersom endringen det søkes eller meldes om, kommer i konflikt med §§ 3 og 5 i forskrift om kontroll med eiermessige endringer i selskap mv. som innehar tillatelse til oppdrett av matfisk av laks og ørret i sjø.
I tillegg skal en søknad etter § 10 inneholde:
1. bekreftelse fra pantekreditorer som viser at de er gjort kjent med at konsesjonen søkes overdratt i samsvar med søknaden,
2. bekreftelse på at det foreligger nødvendige grunn- og vannrettigheter ved overdraging av konsesjon til oppdrett av settefisk, og
3. firmaattest for begge parter.
§ 13. Dispensasjon
Fiskeridirektoratet kan i særlige tilfeller dispensere fra bestemmelsene i dette kapitlet.
Kapittel 3. Særskilt om konsesjon for oppdrett av matfisk i sjøvann
§ 14. Tildeling og fordeling av konsesjoner
Departementet bestemmer når konsesjoner for oppdrett av matfisk i sjøvann skal tildeles og den geografiske fordelingen av disse.
Departementet kan fastsette nærmere vilkår og kriterier for tildeling av konsesjoner for oppdrett av matfisk i sjøvann.
§ 15. Tillatt konsesjonsbiomasse
Konsesjon for oppdrett av matfisk i sjø avgrenses til en konsesjonsbiomasse på inntil 780 tonn.
I Troms og Finnmark avgrenses konsesjon for oppdrett av matfisk i sjøvann til en konsesjonsbiomasse på inntil 900 tonn, forutsatt at samtlige lokaliteter knyttet til konsesjonen til enhver tid ligger i Troms og Finnmark.
§ 16. Vederlag
Vederlag for konsesjon fastsettes for den enkelte tildelingsrunde.
Vederlaget skal betales innen nærmere fastsatt frist for de utlyste konsesjonene. Tilsagn om konsesjon bortfaller dersom vederlaget ikke er betalt innen denne fristen. Rett til drift inntrer først ved utstedelse av konsesjonsdokument og etter at lokaliteter er klarert.
Dersom tilsagn om konsesjon omgjøres i forbindelse med klage eller etter forvaltningens eget tiltak, refunderes søkers vederlag. Vederlaget refunderes ikke ved eventuell senere inndragning av konsesjon på grunn av forhold som nevnt i lov 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr m.v. §§ 11 og 24. Det samme gjelder andre forhold som gjør at konsesjonen taper sin verdi.
§ 17. Utlysing
Fiskeridirektoratet foretar offentlig utlysing av konsesjonene, og denne skal bl.a. inneholde:
1. kriterier for tildelingen,
2. søknadsfrist, herunder informasjon om at søknader mottatt etter søknadsfristen ikke vil bli behandlet,
3. krav til søknad,
4. vederlagets størrelse, og
5. en oppfordring til kvinner om å søke.
§ 18. Særlige krav til søknad
I tillegg til de krav til søknadens innhold som fremgår av § 9, skal søknaden inneholde:
1. opplysninger om søkers eierskap knyttet til eksisterende konsesjoner for laks og ørret,
2. eierinteresser i selskaper med slik konsesjon, og
3. eventuell avtale med andre konsesjonsinnehavere om overtakelse av eierandeler.
Ytterligere krav til søknadens innhold fastsettes av Fiskeridirektoratet ved utlysingen og i søknadsskjema.
Endringer i søknaden etter søknadsfristen anses som nye søknad og skal ikke behandles.
§ 19. Særlig om konsesjoner utlyst i 2002 og 2003
Konsesjoner som er tildelt etter utlysing i 2002 og 2003, kan ikke overdras uten tillatelse fra Fiskeridirektoratet i en periode på 10 år etter tilsagn om konsesjon. Konsesjoner tildelt etter utlysing i 2002 og med lokalisering i Musken i Tysfjord kommune, kan ikke overdras uten tillatelse fra Fiskeridirektoratet i en periode på 12 år etter tilsagn om konsesjon.
For konsesjoner tildelt i kommunene Kvænangen og Karlsøy i Troms i 2002 skal det ved flytting ut av disse kommunene foretas en engangsinnbetaling til Fiskeridirektoratet på kr. 1.000.000,- med fratrekk av kr. 100.000,- for hvert år som er gått fra tilsagn om konsesjon ble gitt. Tilsvarende gjelder ved klarering av lokaliteter utenfor kommunene.
De to konsesjonene tildelt Musken i Tysfjord kommune etter utlysing i 2002 på særskilt grunnlag tillates ikke flyttet ut av kommunen.
For konsesjoner tildelt etter utlysing i 2002, herunder konsesjoner med lokalisering i Musken i Tysfjord kommune, kreves det i samme periode også tillatelse fra Fiskeridirektoratet til andre endringer enn overdragelse av konsesjon, dersom endringene avviker fra de vilkår som er fastsatt i konsesjonsdokumentet. Tillatelse til overdragelse av konsesjon eller andre endringer kan gis dersom dette ikke vil være i strid med forutsetningene for tildelingen.
Konsesjonsinnehaver som ble tildelt konsesjon etter utlysing i 2003, plikter å gjennomføre de tiltak som er beskrevet i konsesjonssøknaden, og som fremgår av konsesjonsdokumentet.
For konsesjoner tildelt etter utlysing i 2003 kreves det i perioden også tillatelse fra Fiskeridirektoratet til vesentlige endringer i tiltak som er beskrevet i konsesjonssøknaden og som fremgår av konsesjonsdokumentet.
Kapittel 4. Særskilt om konsesjon for oppdrett av matfisk i ferskvann
§ 20. Tildeling og fordeling av konsesjoner
Fiskeridirektoratet eller den det gir myndighet kan fastsette begrensninger av antall konsesjoner i et vassdrag eller foreta en fordeling mellom søkere innenfor en biomassegrense som blant annet av miljøhensyn er fastsatt som maksimum for et vassdrag.
Konsesjoner tildelt etter dette kapitlet tillates ikke flyttet til sjø.
§ 21. Tillatt konsesjonsbiomasse
Konsesjon etter dette kapittel avgrenses til en konsesjonsbiomasse på inntil 325 tonn.
Kapittel 5. Særskilt om konsesjon for oppdrett av matfisk til forsøks-, forsknings- og undervisningsformål
§ 22. Forsøks- og forskningskonsesjon
Konsesjon for oppdrett av matfisk til forsøks- og forskningsformål kan gis offentlig eller privat forskningsinstitusjon på universitet eller høyskolenivå. I særlige tilfeller kan konsesjon gis annen offentlig eller privat institusjon dersom konsesjonen vil være en nødvendig og integrert del av et forskningsprosjekt.
Konsesjon etter første ledd avgrenses til en konsesjonsbiomasse fastsatt etter en konkret vurdering, og skal tillates nyttet over en nærmere fastsatt periode.
Forskningsresultatene fra oppdrettsvirksomhet knyttet til konsesjon gitt med hjemmel i første og andre ledd skal være allment tilgjengelige. Fiskeridirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen i særlige tilfeller.
§ 23. Undervisningskonsesjon
Konsesjon for oppdrett av matfisk til undervisningsformål kan gis til
1. Universitet eller høyskole, og
2. videregående skole med undervisningsopplegg godkjent av departementet.
Konsesjon etter første ledd avgrenses til en konsesjonsbiomasse på inntil 130 tonn.
Fiskeridirektoratet kan i særlige tilfeller dispensere fra andre ledd.
§ 24. Utvalgsbehandling av søknad
Konsesjon til forsøks- og forskningsformål etter § 22 og dispensasjon etter § 23 tredje ledd gis etter en faglig vurdering av søknaden. Et rådgivende utvalg bestående av 3 representanter fra henholdsvis Havforskningsinstituttet, Fiskeri- og Havbruksnæringens Landsforening (FHL) Havbruk og Norges Forskningsråd foretar vurderingen og fremmer den faglige tilrådingen til Fiskeridirektoratet.
Kapittel 6. Særskilt om konsesjon for oppdrett av stamfisk i sjøvann
§ 25. Særlig formål
Oppdrett av stamfisk av laks, ørret og regnbueørret skal ha som formål å produsere rogn og melke av sykdomsfri fisk med høy avlsverdi eller fra spesielle stammer.
§ 26. Tildeling og fordeling av konsesjoner
Departementet bestemmer om tillatelser til stamfiskoppdrett skal tildeles og eventuelt den geografiske fordelingen av disse.
§ 27. Fornyelse av tidsavgrenset konsesjon
Tidsavgrenset konsesjon til oppdrett av stamfisk gitt til innehavere av konsesjon til oppdrett av matfisk eller settefisk av laks, ørret og regnbueørret i medhold av tidligere forskrift om oppdrett av stamfisk av laks, ørret og regnbueørret av 18.07.1986 nr. 1598 § 5 første ledd nr. 1, kan søkes forlenget på bakgrunn av dokumentert drift og produksjon knyttet til konsesjonen.
Tillatelsen er tidsavgrenset til en periode på 5 år, og kan søkes forlenget med inntil 5 år av gangen. Det er ikke adgang til å søke om ny konsesjon etter første ledd.
Det kan gis tillatelse til at inntil fire konsesjoner etter første ledd på 65 tonn hver, kan slås sammen til en konsesjon og etableres på samme lokalitet.
Overdragelse av stamfiskkonsesjon kan bare tillates til innehaver av konsesjon til oppdrett av matfisk eller settefisk av laks, ørret eller regnbueørret.
§ 28. Tillatt konsesjonsbiomasse
Konsesjoner etter § 26 avgrenses til en konsesjonsbiomasse på inntil 780 tonn .
Konsesjonsforlengelser tildelt etter § 27 avgrenses til en konsesjonsbiomasse på 65 tonn.
Kapittel 7. Klarering av lokalitet for oppdrett
§ 29. Krav om klarering av lokalitet for oppdrett
En lokalitet kan ikke benyttes til oppdrettsvirksomhet uten at det foreligger klarering av lokaliteten. Lokalitetsklarering skal knyttes til en eller flere bestemte konsesjoner.
Ved utvidelse av lokalitetsbiomasse må det innhentes ny klarering.
§ 30. Krav til lokalitet
Klarering av lokalitet skal ikke gis dersom:
1. oppdrettsvirksomheten vil volde fare for utbredelse av sykdom på fisk, bløtdyr, krepsdyr eller pigghuder,
2. oppdrettsvirksomheten vil volde fare for forurensning,
3. oppdrettsvirksomheten har en klart uheldig plassering i forhold til det omkringliggende miljø, hensynet til folkehelsen, lovlig ferdsel eller annen utnytting av området, eller
4. den privatrettslige hjemmel for å etablere oppdrettsanlegget utvilsomt mangler.
Ved vurderingen etter første ledd nr. 3 skal det blant annet legges vekt på om oppdrettsvirksomheten i vesentlig grad antas å medføre skade eller ulempe på natur eller fritidsinteresser. Det skal videre tas hensyn til godkjente kommunale- og fylkeskommunale planer for annen bruk av området eller vassdraget.
Ved klarering av ferskvannslokalitet, herunder lokaliteter for settefiskoppdrett, skal det også legges vekt på om virksomheten representerer fare for viktige bestander av lakse- og innlandsfisk, samt om den omsøkte lokaliteten vil medføre hindringer for annen oppdrettsvirksomhet.
§ 31. Særlige krav til lokalitet for settefiskoppdrett
Klarering av lokalitet for settefiskoppdrett skal i ikke gis:
1. til oppdrett i sjøvann eller merdbasert ferskvannslokalitet, eller
2. dersom søker ikke har sannsynliggjort at virksomheten har tilgang til tilstrekkelige mengder vann av en kvalitet som sikrer fiskene gode levevilkår, herunder tilstrekkelig vanngjennomstrømning.
§ 32. Særlige krav til lokalitet for stamfiskoppdrett
Klarering av lokalitet for stamfiskoppdrett skal ikke gis dersom det er annen oppdrettsvirksomhet på lokaliteten.
Fiskeridirektoratet kan i særlige tilfeller dispensere fra første ledd.
§ 33. Krav til regiontilknytning
Klarering av lokalitet i en annen av Fiskeridirektoratets regioner enn den regionen der konsesjonen er hjemmehørende, tillates ikke.
Det kan etter søknad dispenseres fra forbudet i første ledd dersom samme konsesjonshaver har lokaliteter på begge sider av en regiongrense på en slik måte at forbudet vil slå særlig urimelig ut.
Første ledd gjelder ikke konsesjon for oppdrett av matfisk av laks, ørret og regnbueørret til forsøks-, forsknings- og undervisningsformål.
§ 34. Antall tillatte lokaliteter per konsesjon
Det kan knyttes maksimalt fire lokaliteter til en konsesjon.
Er to eller flere konsesjoner samlokaliserte, kan samtlige av disse være knyttet til maksimalt de seks samme lokalitetene.
Det kan etter søknad i særlige tilfeller midlertidig dispenseres fra taket på antall lokaliteter i første og andre ledd. Som særlige tilfelle regnes alvorlige sykdomsutbrudd eller vesentlig sykdomsfare og hvor tiltak er skriftlig pålagt av Mattilsynet.
Første og andre ledd gjelder ikke konsesjon for oppdrett av matfisk av laks, ørret og regnbueørret til forsøks-, forsknings- og undervisningsformål.
§ 35. Omgjøring fra volum til lokalitetsbiomasse
Klarering av lokalitet gitt før 1. januar 2005 avgrenset i volum, omgjøres til klarering avgrenset i lokalitetsbiomasse. Hver 1 m3 tillatt volum omgjøres til 65 kg makismalt tillatt biomasse.
§ 36. Særlige krav til søknad
Søknad om klarering av lokalitet skal inneholde:
1. opplysninger om strømmålinger på lokaliteten,
2. kartdokumentasjon som angitt i NS 9410 – Miljøovervåking av marine matfiskanlegg – eller tilsvarende internasjonal standard/anerkjent norm, og
3. resultatene fra en miljøundersøkelse i form av en enkelt trendovervåking av bunnforholdene under et fiskeoppdrettsanlegg (i NS 9410 kalt B-undersøkelse) av lokaliteten gjort i henhold til NS 9410 eller tilsvarende internasjonal standard/anerkjent norm.
Første ledd nr. 2 og 3 gjelder bare ved søknad om klarering av lokalitet i sjøvann.
Miljøundersøkelsen etter første ledd nr. 3 skal gjøres av kompetent organ. Et kompetent organ skal dokumentere relevant faglig kompetanse for oppdragsgiver og være uavhengig oppdragsgiver.
På lokaliteter hvor miljøundersøkelse etter første ledd nr. 3 vanskelig lar seg gjennomføre etter NS 9410 eller tilsvarende internasjonal standard/anerkjent norm på grunn av dybdeforhold eller lokalitet med stein- eller fjellbunn, kan Fiskeridirektoratets regionkontor i samråd med Fylkesmannen fatte vedtak om alternativ miljøundersøkelse.
Dersom anleggets størrelse, beliggenhet eller andre forurensningsmessige forhold tilsier det, kan Fiskeridirektoratets regionkontor i samråd med Fylkesmannen kreve undersøkelse av bunntilstanden på lokaliteten (nærsonen) og utover i resipienten (fjernsonen) (i NS 9410 kalt C-undersøkelse) i henhold til NS 9410 jf. 9423 eller tilsvarende internasjonal standard/anerkjent norm. Slik undersøkelse skal utføres av et organ som er akkreditert for å utføre oppgaven.
Fiskeridirektoratet kan i samråd med Fylkesmannen stille krav om miljøundersøkelser av lokaliteter i ferskvann.
§ 37. Melding ved samlokalisering
Ved samlokalisering av konsesjoner for oppdrett av matfisk eller stamfisk som innehas av samme konsesjonsinnehaver og som ikke innebærer utvidelse av klarert lokalitetsbiomasse og lokalitetsstørrelse, skal det sendes melding sammen med eventuell endret driftsplan til Fiskeridirektoratets regionkontor for hver nye konsesjon som knyttes til lokaliteten. Det er ikke tillatt å sette ut fisk på lokaliteten knyttet til den nye konsesjonen før konsesjonsinnehaver har mottatt endret konsesjonsdokument i tråd med meldingen og godkjenning av endret driftsplan.
Fiskeridirektoratets regionkontor plikter å utstede nytt konsesjonsdokument så snart som mulig, fortrinnsvis innen en uke regnet fra melding etter første ledd er mottatt. Driftsplanen skal snares mulig vurderes av Fiskeridirektoratets regionkontor og Mattilsynet, jf. driftsforskriften § 35.
Kapittel 8. Administrative bestemmelser, tiltak og straff
§ 38. Tilbaketrekking av konsesjon og lokalitet ved passivitet
Konsesjonen eller klarering av lokalitet kan trekkes tilbake dersom konsesjonsinnehaver innen to år etter utstedelse av konsesjonsdokument eller klarering av lokalitet ikke har etablert virksomhet med mer enn 1/3 av tillatt konsesjons- eller lokalitetsbiomasse. Det samme gjelder dersom konsesjonsinnehaver ikke har hatt virksomhet som overstiger 1/3 av tillatt konsesjonsbiomasse eller lokalitetsbiomasse i en periode på to år.
Unntatt er konsesjon eller lokalitet som ikke er blitt benyttet i to år på grunn av pålagt brakklegging av anlegget. Denne kan trekkes tilbake dersom den ikke skal drives i henhold til godkjent driftsplan etter denne to-årsperioden.
Tilsagn om konsesjon kan trekkes tilbake dersom tilsagnshaver ikke har sendt inn søknad eller melding etter kapittel 8 om klarering av lokalitet for oppdrett innen 6 måneder fra tilsagnsdato.
Overdragelse av konsesjon, overdragelse av tilsagn om konsesjon eller klarering av lokalitet til ny innehaver medfører ikke fristavbrudd etter denne paragrafen.
§ 39. Gebyr
For behandling av søknader etter denne forskriften betales det gebyr i den grad dette følger av forskrift 21. desember 2001 nr. 1597 om innkreving av gebyrer til statskassen for offentlige oppgaver i forbindelse med oppdretts- og havbeitevirksomhet § 2.
§ 40. Tvangsmulkt, straff m.m.
Ved overtredelse av bestemmelser i denne forskrift gjelder forskrift 12. juli 1989 nr. 551 om tvangsmidler etter kapittel IV i lov om oppdrett av fisk, skalldyr m.v.
Overtredelse av bestemmelser gitt i denne forskrift kan videre føre til straffansvar og tilbaketrekking av tillatelse, jf. lov 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr m.v. §§ 24 og 25.
Kapittel 9. Ikrafttredelse og opphevelse av andre forskrifter
§ 41. Ikrafttredelse og opphevelse av andre forskrifter
Denne forskrift trer i kraft 01.01.2005.
Fra samme tid oppheves følgende forskrifter:
- forskrift 17. oktober 2003 nr. 1235 om tildeling av konsesjoner for matfiskoppdrett av laks og ørret i sjøvann
- forskrift 7. april 2003 nr. 454 om nytildeling av konsesjoner som ikke ble tildelt under tildelingsrunden høsten 2002
- forskrift 21. juni 2002 nr. 686 om tildeling av konsesjoner for matfiskoppdrett av laks og ørret i sjøvann
- forskrift 21. juni 2002 nr. 616 om tildeling av konsesjoner for matfiskoppdrett av laks og ørret i sjøvann til Musken i Tysfjord kommune
- forskrift 18. juli 1986 nr. 1589 om oppdrett av stamfisk av laks, ørret og regnbueørret
- forskrift 20. desember 1985 nr. 2240 om anlegg for oppdrett av matfisk av laks og ørret til forsøk- og forskningsformål og undervisningsformål
- forskrift 9. februar 2004 nr. 366 om klarering av lokaliteter for oppdrett av matfisk og stamfisk av laks, ørret og regnbueørret i sjøvann
- forskrift 20. desember 1985 nr. 2272 om oppdrett av fisk på ferskvannslokalitet
- forskrift 17. august 1989 nr. 808 om måling av volum i oppdrettsanlegg
- forskrift 20. desember 2000 nr. 1397 om tildeling, etablering, drift- og sykdomsforebyggende tiltak ved settefiskanlegg for laksefisk og annen ferskvannsfisk (settefiskforskriften) kapittel II.
ANY/EW