Virksomhetsstrategi
Strategien skal styrke evnen vår til å løse samfunnsoppdraget, og gi felles retning for arbeidet vårt, nå og i framtiden.
Strategien gjelder fra 2024, og har en flerårig tidshorisont.
Visjon og verdier
Fiskeridirektoratets visjon er «Livet i havet – vårt felles ansvar». Våre verdier er Kompetent, Tillitvekkende og Tydelig.
Satsingsområder
Våre fem satsingsområder er bærekraft, digitalisering, kompetanse, brukervennlig og organisasjonsutvikling.
Bærekraft
Bevare artsmangfoldet
- Vi skal innhente kunnskap, gi råd og implementere en bærekraftig forvaltning av artsmangfoldet i havet
- Vi skal utvikle digitale verktøy for bedre beslutningsgrunnlag om artsmangfold
- Vi skal aktivt ta del i bærekraftsertifiseringen
Redusere marin forsøpling
- Vi skal fortsette våre opprydningstokt, og kommunisere offentlig hva som ryddes og hvor
- Vi skal styrke samarbeidet med næringen og lag/organisasjoner om marin forsøpling
- Vi skal gjennomføre offentlige holdningskampanjer mot marin forsøpling
Bærekraftige sjømatnæringer
- Vi skal bidra til å synliggjøre klimaavtrykket i næringene og bidra til et klimanøytralt regelverk
- Vi skal utvikle gode verktøy for kontroll, tilsyn og veiledning, for å sikre etterlevelsen av regelverket
- Vi skal samarbeide med næringene om bærekraftig sameksistens
Redusere fotavtrykket
- Vi skal redusere klimaavtrykket fra direktoratet og sikre bærekraftig drift
- Vi skal gjøre et kompetanseløft i direktoratet for bærekraftforståelsen
- Vi skal synliggjøre effektene av forvaltningen i et bærekraftperspektiv
Digitalisering
Bruke ny teknologi
- Vi skal være modige og nysgjerrige og ta i bruk ny teknologi og kunstig intelligens
- Vi skal hente ut gevinster og effektivisere forvaltningen gjennom digitalisering
- Vi skal velge bærekraftig teknologi og minske miljøavtrykket
Sterk sikkerhetskultur
- Vi skal ivareta konfidensialitet, tilgjengelighet og integritet for våre brukere
- Vi skal sikre at vi vet hvilke data vi kan dele, og hvem som får tilgang til hva
- Vi skal videreutvikle dagens rutiner og opplæring av ansatte i sikkerhet
Gode brukeropplevelser
- Vi skal fremme digitalt medborgerskap og alle våre tjenester skal være sammenhengende
- Vi skal utvikle tjenester gjennom effektiv selvbetjening og automatisering
- Vi skal lage digitale løsninger som er enkle å bruke og lett tilgjengelig
Dele data
- Vi skal ha effektiv informasjonsdeling mellom samarbeidende tredjeparter
- Vi skal sikre at informasjonen vi samler inn fremmer kunnskap hos de vi deler data med
- Vi skal være til stede i offentligheten med fakta
Kompetanse
Attraktiv arbeidsplass
- Vi skal tiltrekke oss kompetente og kunnskapsrike medarbeidere
- Vi skal ha målrettet rekruttering og kompetanseheving
- Vi skal identifisere fremtidige kompetansebehov
Kunnskapsbaserte beslutninger
- Vi skal være en kunnskapsleverandør med høy troverdighet
- Vi skal være oppdatert på ny kunnskap og samfunnsutviklingen
- Vi skal ha effektiv behandling og læring av klagesaker
Kompetente fagmiljø
- Vi skal beholde og videreutvikle eksisterende kompetanse
- Vi skal være gode på å hente inn kunnskap og kompetanse
- Vi skal ha høy digital kompetanse
Samarbeide og dele kunnskap
- Vi skal samarbeide på tvers i direktoratet og dele kunnskap og erfaring
- Vi skal etablere gode samarbeidsarenaer med eksterne aktører
- Vi skal være nysgjerrige og søke ny kunnskap
Brukervennlig
Være relevant
- Vi skal forstå og involvere brukerne
- Vi skal ta inn brukerperspektivet i utvikling av digitale løsninger
- Vårt budskap skal være tydelig og enhetlig
Være åpen
- Vi skal dele alle data vi kan dele
- Vi skal formidle kunnskap
- Vi skal fulltekstpublisere alle dokumenter vi kan dele
Utvikle effektive tjenester
- Vi skal utvikle gode selvbetjeningsløsninger
- Vi skal etablere og kommunisere mål for saksbehandlingstid
- Vi skal jobbe videre med å sikre likebehandling
Forenkle
- Vi skal ha en helhetlig strategi for alle kanalene vi informerer i
- Vi skal bruke klart språk
- Vi skal gjøre det enkelt for brukerne å finne relevant informasjon
Organisasjonsutvikling
Bygge felles organisasjonskultur
- Vi skal jobbe for kontinuerlig forbedring gjennom systematisk evaluering og konstruktive tilbakemeldinger
- Vi skal videreutvikle våre etiske retningslinjer og sikre at vi dokumenterer det vi gjør
- Vi skal utvikle en positiv kultur for å melde avvik og forbedre oss
Internkommunikasjon
- Vi skal jobbe for god informasjonsflyt og internt samarbeid på alle nivå i direktoratet
- Vi skal ha ledere som legger til rette for god medarbeiderutvikling, og er trygge på fjernledelse
- Vi skal systematisk måle effekten av, evaluere og forbedre internkommunikasjonen vår
Om Fiskeridirekoratet
Fiskeridirektoratet er myndighetenes rådgivende og utøvende organ innen fiskeri- og akvakulturforvaltning i Norge. Direktoratet er underlagt Nærings- og fiskeridepartementet.
Vårt samfunnsoppdrag er å fremme lønnsom og verdiskapende næringsaktivitet, gjennom bærekraftig og brukerrettet forvaltning av marine ressurser og marint miljø.