eDialog – send post og dokument sikkert
Med tjenesten eDialog kan både privatpersoner og virksomheter sende dokument til Fiskeridirektoratet via en sikker og effektiv kanal.
Tjenesten krever sikkker identifisering, som for eksempel BankId eller MinId.
Når kan du bruke eDialog?
- Når du sender post med konfidensielle opplysninger
- Når du sender dokumentasjon til eksisterende sak
- Når du sender andre dokument
Når skal du ikke bruke eDialog?
- Når Fiskeridirektoratet tilbyr egne elektroniske skjema til formålet eller det gjelder tjenester og skjema på Min side.
- Dersom du har generelle forespørsler – send heller en vanlig e-post til Fiskeridirektoratets postmottak.
Nyttig å vite når du fyller ut eDialog-skjema
- Beskriv hva sendingen handler om i tittelen. Dersom du allerede har et saksnummer fra Fiskeridirektoratet, skriver du dette inn i tittelen.
NB: Ikke bruk personsensitive opplysninger i tittelfeltet. - Det du skriver i kommentarfeltet vil legge seg som et eget vedlegg til innsendelsen.
- Vurder om det du sender inneholder personsensitive opplysninger.
- Last opp nødvendige vedlegg.
- Du vil få en kvittering i nettleseren din. Denne blir også sendt til e-postadressen din sammen med referansenummer for innsendelsen.
Du kan svare Fiskeridirektoratet via eDialog
Dersom Fiskeridirektoratet sender brev til deg via Altinn/eBoks/Digipost vil du i sendingen se en lenke til eDialog-skjemaet «Svar på denne forsendelsen». Der kan du fylle ut, laste opp vedlegg og sende tilbake til oss. Svaret vil bli sendt direkte inn i saks- og arkivsystemet vårt.
Bruk av eDialog-tjenesten gir mange fordeler:
- Data blir overført kryptert.
- Det gir en sikker identifikasjon av avsender.
- Dokumenter blir sendt elektronisk og blir mottatt direkte i Fiskeridirektoratets system.
- Vi sparer tid og penger på postgang, porto og registrering.