Offisiell statistikk over fiskeri og akvakultur i Norge
Fiskeridirektoratet har ansvar for å utarbeide og formidle offisiell statistikk over fiskeri og akvakultur i Norge.
Offisiell statistikk over fiskeri og akvakultur inngår i det nasjonale programmet for offisiell statistikk, som legger rammene for hvilke områder vi skal produsere statistikk om.
Vi er en av de største produsentene av offisiell statistikk i Norge. Det innebærer mye mer enn bare å formidle tall, og det stiller strenge krav til oss som statistikkprodusent.
Ansvaret innebærer å innhente og kvalitetssikre data og gjøre disse tilgjengelig. Formidlingen skjer først og fremst på våre nettsider. Vi har også ansvar for å rapportere på vårt område i tråd med Norges internasjonale forpliktelser, blant annet til Eurostat.
Fram til 2021 formidlet også Statistisk sentralbyrå offisiell statistikk over fiskeri og akvakultur, men nå blir dette kun gjort av Fiskeridirektoratet.
Forvaltningsstatistikk vs. offisiell statistikk
Fiskeridirektoratet er produsent av både forvaltningsstatistikk og offisiell statistikk. All innsamling av data skjer med hjemmel i lov eller forskrift. Dataene blir i utgangspunktet innsamlet for forvaltnings- og kontrollformål, men benyttes altså også for offisiell statistikk. Vi har et tydelig skille i vår database på data som benyttes til forvaltnings- og kontrollformål og for offisiell statistikk.
Kvalitetskrav
Utgangspunktet i kvalitetsarbeidet er kravene til offisiell statistikk slik de fremkommer i statistikkloven(lovdata.no) og European Code of Practice: faglig uavhengighet, upartisk, objektiv, pålitelig, kostnadseffektiv, relevant, nøyaktig, aktuell, punktlig, tilgjengelig og klar, sammenlignbar og sammenhengende.
Offisiell statistikk på nettsidene
Her finner du den offisielle statistikken på våre nettsider:
Fiskeri
- Fiskere, fartøy og tillatelser:
- Fangst
- Lønnsomhetsundersøkelsen for fiskeflåten
- Fiskebestander
Akvakultur
- Akvakulturstatistikk:
- Lønnsomhetsundersøkelse for laks og regnbueørret
Fra 2021 har Fiskeridirektoratet også fått ansvar for å utarbeide statistikk over totalbestand og gytebestand for utvalgte fiskeslag. Her er Havforskningsinstituttet kilde til dataene.
Merket med «Offisiell statistikk»
Fiskeridirektoratet lager flere statistiske publikasjoner der det finnes mye informasjon både innenfor fiskeri og akvakultur. Det er også mye statistikk som er tilgjengelig i tabeller og interaktive rapporter på nettsidene våre. Alle statistikkprodukter som er basert på offisielle data er merket med «Offisiell statistikk».
Som medlem i Utvalget for offisiell statistikk bidrar Fiskeridirektoratet i arbeidet med å utvikle norsk statistikk. Dette innebærer blant annet å gi innspill til hvilke statistikkområder som bør inngå i statistikkprogrammet, herunder offisiell statistikk på fremtidige datakilder.
Dokumentasjon
Vi jobber etter ulike prinsipper når vi utarbeider offisiell statistikk:
Kvalitet i offisiell statistikk
Fiskeridirektoratet skal produsere og formidle statistikk og analyser av høy kvalitet. Statistikken skal møte brukernes behov og produseres mest mulig effektivt.
Statistikken skal utarbeides på et faglig uavhengig grunnlag og skal være:
- relevant
- nøyaktig og pålitelig
- aktuell og punktlig
- sammenlignbar og sammenhengende
- lett tilgjengelig og godt dokumentert
Ansvar for produksjon og formidling av offisiell statistikk
Det er nasjonalt statistikkprogram som definerer den offisielle statistikken. Retningslinjene er basert på statistikkloven, europeiske retningslinjer for offisiell statistikk og rammeverk for kvalitet i det europeiske statistikksystemet.
I Fiskeridirektoratet er produksjon og formidling av offisiell statistikk lagt til statistikkavdelingen. Leder for statistikkseksjonen har eneansvar for beslutninger med hensyn til statistiske metoder, standarder og prosedyrer og innholdet og tidspunkt for statistiske publiseringer.
Vi deltar i Utvalget for offisiell statistikk og SSBs metodenettverk. Vi deltar også i arbeidsgruppe for fiskeri og akvakultur i Eurostat, og rapporterer offisiell statistikk til internasjonale organisasjoner som Eurostat, FAO og OECD.
For hvert av de statistiske produktene har vi dedikerte ansatte som er anvarlige for produksjon, datakvalitet og formidling. Vi har forskjellige datakilder/produksjonsprosesser:
- Administrative data:
- Fiskere, fiskefartøy og fiskeritillatelser
- Fangst av fisk og skalldyr
- Utvalgsundersøkelser
- Lønnsomhetsundersøkelse for fiskeflåten
- Fiskebestander
- Fulltelling
- Statistikk for akvakultur
- Lønnsomhetsundersøkelse for produksjon av laks og regnbueørret.
Rammer for kvalitetsarbeidet
Statistikkloven(lovdata.no) og retningslinjene for europeisk statistikk (ssb.no) (Code of Practice) gir en ramme for kvalitetsarbeidet i Fiskeridirektoratet. Retningslinjene består av 16 prinsipper med en rekke underliggende indikatorer. I tillegg til kvalitetskrav for produkter og prosesser inneholder retningslinjene krav til institusjonene som produserer offisiell statistikk.
Kvalitetsarbeidet er også forankret i Fiskeridirektoratets samfunnsoppdrag og strategi.
Kvalitetssystem
I Fiskeridirektoratet jobber vi godt med kvalitetssikring på et detaljert nivå. Vi er også i en fase der vi tar i bruk ulike verktøy for å sikre at vi har et mer helhetlig kvalitetssystem.
Nøkkelen til kvalitet i statistiske produkter ligger i arbeidet med å forbedre prosessene. Kvalitetsarbeid kan omfatte bruk av ulike ulike verktøy:
- Kvalitetsindikatorer
- Kvalitetsdokumentasjon
- Selvvurderinger
- Evalueringer
- Kvalitetsrapport
I Fiskeridirektoratet har vi tatt i bruk kvalitetsindikatorer for de fleste av våre statistikker, og vi har også gjort offentlig tilgengelig kvalitetsdokumentasjon for noen av våre statistikker. Vi ønsker å jobbe videre med utvikling av kvalitetsarbeidet i Fiskeridirektoratet ved å utvide bruken verktøy vi allerede har tatt i bruk og innføre de for alle våre statistikker.
Fiskeridirektoratet deltar i et metodenettverk for kvalitet, underlagt Utvalget for offisiell statistikk. Det er Statistisk sentralbyrå som leder metodenettverket. Gjennom dette nettverket håper vi å få tilgang til gode metoder og etablert praksis som vi kan implementere i vår organisasjon for å få på plass et godt og helhetlig kvalitetssikringssystem.
Fiskeridirektoratets arbeid med offisiell statistikk inngår også i det norske statistikksystemet. Vårt kvalitetssystem må derfor ses i sammenheng med dette. Statistisk sentralbyrå har siden 2021 gjennomført årlige kvalitetsevalueringer med alle norske produsenter av offisiell statistikk. De første to årene var evalueringen på et overordnet nivå, men for 2023 ble evalueringen gjennomført på statistikknivå. I 2023 har Statistisk sentralbyrå i tillegg gjennomført en kvalitetsgjennomgang av Fiskeridirektoratets fangststatistikk. Både kvalitetsevalueringene og kvalitetsgjennomgangene resulterer i tiltak for forbedring av kvaliteten.
Fiskeridirektoratets fangststatistikk og akvakulturstatistikk er også europeisk offisiell statistikk. I den forbindelse har også vår statistikkproduksjon blitt evaluert som en del av det norske statistikksystemet når Eurostat (EUs statistikkbyrå) gjennomfører Peer Review. Slike evalueringer har vært gjennomført i 2007/2008, 2014/2015 og 2021/2022. I forbindelse med evalueringen i 2021/2022 ble det også formulert tiltak for forbedring til andre statistikkprodusenter enn de nasjonale byråene.
Relevante kvalitetsdokumenter
System for kvalitetssikring av norsk offisiell statistikk (Statistisk sentralbyrå)
Rapport om kvalitet i norsk offisiell statistikk, 2023 (Statistisk sentralbyrå)
Kvalitetsevaluering av norsk offisiell statistikk, 2023 (Statistisk sentralbyrå)
Rapport om kvalitet i norsk offisiell statistikk, 2022 (Statistisk sentralbyrå)
Kvalitetsevaluering av norsk offisiell statistikk, 2022 (Statistisk sentralbyrå)
Prinsipper for kommunikasjon og formidling av offisiell statistikk
Hovedprinsippene for Fiskeridirektoratets kommunikasjon og formidling av offisiell statistikk er åpenhet, tilgjengelighet, forståelighet og uavhengighet samt konfidensialitet.
Fiskeridirektoratets nettsider er hovedkanal for formidling, der det publiseres statistikk og analyser.
Fiskeridirektoratet er produsent av både forvaltningsstatistikk og offisiell statistikk. Statistikk og analyser basert på data for offisiell statistikk, er merket med "offisiell statistikk". Forvaltningsstatistikk skal ikke publiseres i samme tabeller som offisiell statistikk.
Prinsippene for kommunikasjon og formidling som omtales her, gjelder for det vi produserer og formidler av offisiell statistikk.
Prinsippene for kommunikasjon og formidling av offisiell statistikk i Fiskeridirektoratet bygger på statistikkloven(lovdata.no) og retningslinjer for europeisk statistikk (ssb.no). I tillegg er også kvalitet i statistikken og analysene sentralt i formidlingen.
Åpenhet
Fiskeridirektoratet skal være åpen om alle forhold ved statistikk og analyser. Eventuelle feil i publisert materiale skal rettes så snart som mulig, med tydelig markerte rettinger. Det skal redegjøres for planlagte revisjoner av statistikken, og brukerne varsles på forhånd om store endringer. Vi arbeider for at kvaliteten i statistikk og analyser skal være mest mulig åpent tilgjengelig i dokumentasjon.
Fiskeridirektoratet publiserer åpne data, og det er da forvaltningsdata (og ikke data for offisiell statistikk) som er grunnlaget for slik publisering.
Tilgjengelighet
Statistikk og analyser er et offentlig gode, gratis og tilgjengelig for alle på fiskeridir.no. Det skal være lett å finne Fiskeridirektoratets tall og bruke dem. I hovedsak er statistikkene våre på norsk, men vi har også noe på engelsk.
Brukerne skal enkelt finne informasjon om hvordan de kan få bistand til å få svar på spørsmål. Brukere som har komplekse forespørsler som de ikke selv kan finne ut av på fiskeridir.no får bistand til dette.
Fiskeridirektoratet skal være tilgjengelig og åpen for tilbakemeldinger fra brukerne av statistikk og analyser. Brukerne kan enkelt nå oss via kontaktinformasjon spesielt i tilknytning til den enkelte statistikk og generelt på fiskeridir.no.
Alle tall kan eksporteres, bearbeides og videreformidles og fritt benyttes av andre virksomheter eller privatpersoner. All bruk av data fra Fiskeridirektoratet er underlagt Norsk lisens for bruk av offentlige data (NLOD).
Forskere ved forskningsinstitusjoner kan søke om å få tilgang til data til forskning (mikrodata).
Forståelighet
Fiskeridirektoratets kommunikasjon skal være klar og tydelig, og budskapet skal være forståelig. Fiskeridirektoratet skal bruke et klart språk og hovedresultatene fra statistikk og analyse som har interesse for allmennheten, skal kunne forstås uten ekspertkompetanse. Fiskeridirektoratet arbeider for å ha gode metadata, som skal være tilgjengelige i "Om data"/"Om statistikken" eller i andre egnede formater.
Analyse av statistikken skal tilføre ny kunnskap og bedre forståelsen av statistikken i samfunnet.
Uavhengighet
Fiskeridirektoratet bestemmer på selvstendig grunnlag hva slags statistikk som skal produseres, hvilke metoder som skal benyttes, og når og hvordan statistikk og analyser skal publiseres.
Formidlingen skal være upartisk og objektiv. Den skal være balansert, dekkende og korrekt, uavhengig av myndigheter, interessegrupper og politiske formål. Fiskeridirektoratet skal ikke fortie funn som er kontroversielle.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk og analyser før de er publisert samtidig for alle på fiskeridir.no. Statistikk og analyse skal være varslet i god tid i Statistikkalenderen, og gjøres tilgjengelig for alle samtidig. Mulige avvik fra varslet dato markeres i kalenderen.
Konfidensialitet
Offisiell statistikk publiseres i størst mulig grad slik at opplysninger ikke kan føres tilbake til en oppgavegiver eller annen identifiserbar enkeltperson. Opplysninger om enkeltpersoner og virksomheter kan tilgjengliggjøres til forskningsformål etter søknad, men da under strenge betingelser slik at personvernet er ivaretatt.
Standarder og klassifikasjoner
I produksjonen av statistikken skal vi bruke våre egne klassifikasjoner. Våre klassifikasjoner skal så langt det lar seg gjøre være sammenlignbare med andre europeiske og internasjonale klassifikasjoner.
Fiskeridirektoratet skal benytte internasjonale standarder for definisjoner der dette er naturlig.
Oppgavebyrde
I Fiskeridirektoratet skal vi så langt som mulig utnytte våre egne administrative registre til offisiell statistikk. Dette vil redusere oppgavebyrden for næringsaktørene.
Vi bør også så langt som mulig undersøke muligheten for å utnytte eksterne administrative datakilder i produksjon av offisiell statistikk til erstatning for egne datainnsamlinger.
Prinsipper for retting av feil i publiseringer av offisiell statistikk
Fiskeridirektoratets statistikker og analyser skal være faglig kvalitetssikret når de publiseres, men det kan likevel forekomme feil. Feil skal innrømmes og redegjøres for på en åpen og profesjonell måte, og rettes så snart som mulig. Rettingen og informasjon til brukerne skal tilpasses alvoret i feilen.
Det kan forekomme feil i tall, statistikk, grafer og tilhørende tekst. Det kan også hende at det som er publisert inneholder uklar eller manglende tekst, slik at det misforståes av brukerne, uten at tallene eller teksten i seg selv er feil.
Feil i våre publiseringer er hendelser som ikke er planlagt, og som fører til behov for å rette i produktene, på fiskeridir.no og eventuelt også informere brukerne mer aktivt. Planlagte hendelser som fører til revisjon av tidligere publiserte tall følger andre prinsipper.
Feil vil oppdages på ulike tidspunkter, fra like etter publisering til flere år etter. De kan forekomme i tidsserier og publiseringer flere år bakover i tid, og i flere statistikker eller publikasjoner enn der feilen først ble oppdaget.
I noen tilfeller kan feilen rettes umiddelbart. For andre feil, kan det ta tid å finne ut hva årsaken til feilen er, og når korrekte tall eller tekst vil foreligge. Det kan derfor være behov for i første omgang å gjøre brukerne oppmerksom på at feil er funnet, for så i neste omgang å publisere rettede produkter.
Prinsippene for feilretting gjelder for alle former for publisering av offisiell statistikk i Fiskeridirektoratet.
Typer feil
I arbeidet med feilretting skilles hovedsakelig mellom innholdsmessige (alvorlige og mindre alvorlige) og skjønnhetsfeil. I sjeldne tilfeller kan det oppstå svært alvorlige innholdsmessige feil. I praksis benyttes en god del skjønn i klassifiseringen. Ulike brukergrupper kan ha forskjellige oppfatninger av alvoret i en feil. Mange feil som hver for seg ikke er så store i en publisering, kan samlet være omfattende og bli negativt oppfattet av brukere. En feil som i utgangspunktet vurderes som lite betydningsfull kan også vise seg å være mer omfattende. Det omvendte kan også skje. Følgende kriterier benyttes skjønnsmessig som grunnlag for håndtering av retting og rapportering:
Alvorlige feil
- Feil i sentrale størrelser og tekst, for eksempel hovedtall, aggregerte størrelser, nyhetstittel og ingress.
- Feil som forekommer i stort omfang, for eksempel at mange tabeller og mye tekst må endres.
- Feil som medfører feilaktig bruk av resultatene, for eksempel ved omfattende spredning av misvisende tall i media.
- Feil som medfører at Fiskeridirektoratet blir gjenstand for omfattende kritikk.
Mindre alvorlige feil
- Når tallet er mindre sentralt i statistikken.
- Det er liten fare for feilaktig bruk av resultatene, for eksempel via media.
- Det er liten fare for kritikk av Fiskeridirektoratet knyttet til saken.
Skjønnhetsfeil
Slike feil dreier seg om form, og har ikke betydning for brukernes forståelse eller anvendelse av materialet. Det kan være skrivefeil, språklige feil og andre feil i teksten som ikke berører statistikkinnholdet, som feil i antall desimaler, i datering og lenker og så videre.
Prinsipper for retting og kommunikasjon om retting
- Det er viktig at Fiskeridirektoratet retter feil, fordi det som publiseres har samfunnsmessig betydning og skal være riktigst mulig.
- For å bevare tilliten til Fiskeridirektoratet som produsent av offisiell statistikk er det viktig at feil innrømmes og redegjøres for på en åpen og profesjonell måte, og dokumenteres for ettertiden.
- Innholdsmessige feil som oppdages i publisert statistikk og analyser rettes, og det rettede produktet publiseres på fiskeridir.no så snart som mulig.
- Det er et mål for Fiskeridirektoratet at kvalitetsarbeidet er så godt at det blir færrest mulig feil i både statistikk og analyser, og vi lærer av våre feil for å forebygge forekomst av nye feil.
- Rutiner for retting og informasjon til brukerne tilpasses alvoret i feilen.
Avhengig av hvilke publikasjoner det gjelder og hvor alvorlig feilen er, skal dette gjøres når feil oppdages:
- Rettingene av innholdsmessige feil markeres tydelig for brukerne.
- Årsak til feil i produktene redegjøres for der det er nødvendig.
- Skjønnhetsfeil rettes når det er nødvendig.
- Feil i eldre papirpublikasjoner rettes ikke.
- Hvis det tar tid å rette alvorlige feil, skal brukerne informeres om det, og hvis mulig om når rettet produkt vil bli publisert. Er feilen omfattende, kan det være aktuelt å trekke publiseringen midlertidig tilbake.
- Aktiv informasjon til brukerne utover publisering av rettet produkt vurderes.
- Ved feil i webpubliseringer tilbake i tid, rettes tallene der det er mulig.
- Fordi det er et omfattende arbeid å rette feil, henvises det i eldre publiseringer - der det er relevant - til at rettingene finnes i nyere publiseringer.
- De rettede versjonene av produktene publiseres, opprinnelige versjoner med feil vises ikke for brukerne.
- Feil i de publiserte produktene, med årsaker, logges og dokumenteres internt.
Prinsipper for revisjon av offisiell statistikk
Statistikk kan bli gjenstand for planlagt revisjon. Dette kan blant annet skyldes nye og bedre kildedata, justeringer av tall og endringer av metoder, klassifikasjoner og definisjoner. Brukerne skal få vite hvorfor revisjoner av statistikk foretas, og store endringer i metode varsles på forhånd.
Her beskrives de overordnede prinsippene og retningslinjene for revisjon av publisert statistikk i Fiskeridirektoratet.
Prinsippene følger anbefalinger i de europeiske retningslinjene for statistikk (ssb.no), «European Statistics Code of Practice». Dette innebærer at revisjoner følger felles prosedyrer og prinsipper, er dokumentert og gjøres kjent for brukerne.
Revisjoner i publiserte tall kan skyldes feil, men de kan også være planlagte. Den overordnede revisjonspolitikken omhandler bare håndtering av planlagte revisjoner.
Planlagte revisjoner kan skyldes nye og bedre kildedata (ofte sent innkomne data i administrative datasystemer), og endringer i metode, klassifikasjoner og definisjoner.
Det er hensiktsmessig å skille mellom regelmessige og ikke-regelmessige revisjoner. Regelmessige revisjoner omfatter publisering av endelige tall som publiseres etter foreløpige. Ikke-regelmessige revisjoner omfatter endringer i metode, klassifikasjoner og definisjoner.
Hovedprinsipper for revisjoner
- Brukerne skal vite hvorfor revisjoner foretas.
- Ved publisering av foreløpige tall skal det opplyses om når disse vil bli revidert.
- Størrelsen på revisjonene skal oppgis når reviderte tall publiseres. Ved spesielt store eller uvanlige justeringer skal årsaken forklares.
- Store endringer i metode varsles til brukerne på forhånd.
- Det skal vurderes om og hvilke tilbakeregninger/endringer i tidligere publiserte tall som skal gjøres.
Kriterier for revisjoner - hvorfor og hvordan
Aktualitet og nøyaktighet er to viktige kvalitetsdimensjoner i statistikken. Disse må balanseres mot hverandre da nøyaktigheten normalt øker med lengre produksjonstid. Dette gjelder særlig statistikk basert på registre, hvor det kan være et etterslep i oppdateringen av disse. Men også i utvalgsundersøkelser vil en ha et valg mellom å avslutte datainnsamlingen tidlig med lav svarprosent og purre oppgavegiverne flere ganger for å få så høy svarprosent og dermed nøyaktighet som mulig. For å ivareta både aktualitet og nøyaktighet har vi derfor noen statistikker der det publiseres regelmessig foreløpige tall som revideres for bedre nøyaktighet.
Ikke-regelmessige revisjoner skjer ved behov for endringer i metode, klassifikasjoner og definisjoner. I forbindelse med slike revisjoner, skal brukerne orienteres på forhånd, og så tidlig som mulig.
Foreløpige tall
Ved publisering av foreløpige tall, skal dette framgå av tekst og i dokumentasjon i tilknytning til tabeller. Når de foreløpige tallene erstattes av endelige tall eller en senere versjon av foreløpige tall, blir normalt de opprinnelige tallene skrevet over i publiserte tabeller. Alle publiserte versjoner av tabeller tas vare på, og kan fås på forespørsel.
Revisjon for hver enkelt undersøkelse
For undersøkelser der det publiseres foreløpige tall, skal dette være omtalt i «Om statistikken».
Kontakt
-
Lisens for bruk av Fiskeridirektoratets data
All bruk av data fra Fiskeridirektoratet er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD).
-
Statistikkbanken
I Fiskeridirektoratets statistikkbank finner du data for akvakultur, og du kan lage dine egne tabeller og diagrammer.
-
Statistikkalenderen
Her finner du oversikt over statistikk som vil bli publisert de neste fire månedene.