Om SAGA tilsynsdata
Tilsynsdataene samles inn via Fiskeridirektoratets tilsyns- og kontrollverktøy SAGA.
Formål og lovhjemmel
Formålet med tilsyns- og kontrollverktøyet SAGA er å:
- Effektivisere arbeidsprosessene, samt å øke kvalitet og nytteverdi innen tilsyns- og kontrollvirksomheten
- Forenkle informasjonsflyt og gjøre data samt register lettere tilgjengelig
- Forenkle rapporteringsarbeidet under tilsynsgjennomføringen
- Forenkle den tekniske biten av saksbehandling etter gjennomførte tilsyn
Regelverket som danner grunnlaget for innsamling av tilsynsdata i SAGA er Akvakulturloven § 21 (lovdata.no) jf. Forskrift om drift av akvakulturanlegg § 67 første ledd (lovdata.no).
Emnegruppe
Akvakultur.
Datainnsamling
Tilsynsdataene samles inn via Fiskeridirektoratets tilsyns- og kontrollverktøy SAGA.
Ansvarlig seksjon
Fiskeridirektoratet, Tilsyns- og kontrolldivisjonen, Analyse- og risikovurderingsseksjonen.
Oppdateringsfrekvens
Fanen ‘Type tilsyn 2018-2013’ er en årlig oppsummering, som oppdateres i forbindelse med årsskiftet hvert år.
Datagrunnlaget for øvrige faner oppdateres daglig.
Definisjon av de viktigste begrepene
Dokumentkontroll omfatter kontroller av anleggsplassering, miljøtilsyn (inkl. oppfølging av B-undersøkelser), tilsynskampanje kobber og kontroll med utslipp av legemidler.
Systemtilsyn omfatter tilsynskampanjer, andre IK-relaterte tilsyn og inspeksjoner/tokt.
Rømmingstilsyn inkluderer all aktivitet i SAGA som følger etter rømmingsmeldinger og eventuelle tips. Antall rømmingstilsyn er i realiteten høyere, da ikke alle rømmingstilsyn registreres i SAGA.
Biomasseoverskridelse: Biomasse er i forskrift om drift av akvakulturanlegg (lovdata.no) definert som «den til enhver tid stående biomasse av levende fisk (målt i kilo eller tonn).» Maksimal tillatt biomasse (MTB) reguleres på to nivå; lokalitetsnivå og selskapsnivå. En overskridelse av MTB referer vi ofte til som “biomasseoverskridelser”.
Som et resultat av Fiskeridirektoratets omorganisering 1. november 2022 er kategoriseringen av gjennomførte tilsyn noe annerledes for 2023. Eksempelvis er all oppfølging av rømmingshendelser nå kategorisert som rømmingstilsyn, mens noe av oppfølgingen tidligere ble kategorisert som dokumentkontroll eller systemtilsyn. Noen av våre faste oppgaver på miljøområdet kategoriseres nå som annen oppfølging og ikke lenger som tilsyn. Av den grunn fremkommer antallet tilsyn ført mot risikoområdet miljø lavere for 2023 enn for foregående år, til tross for at aktiviteten er opprettholdt.
For definisjoner relatert til IK-Akvakultur, henvises det til forskrift om internkontroll for å oppfylle akvakulturlovgivningen (IK-Akvakultur) (lovdata.no).
Datakvalitet
Antall og fordeling av type tilsyn til og med år 2022 anser Fiskeridirektoratet som usikker. Frem til omorganiseringen 1. november 2022 var tilsynsmedarbeiderne fordelt på fem regioner som hadde noe ulik praksis for hvordan tilsyn ble kategorisert. Fremdeles registreres ikke all aktivitet i SAGA, noe som særlig gir seg utslag i at antall rømmingstilsyn og tilsyn ført mot risikoområde “rømming av fisk” reelt sett er mye høyere enn det fremkommer i figuren. Dette oppdateres manuelt hvert år.
Vurderingen av hvilke risikoområder som skal registreres som grunnlag for tilsyn kan til en viss grad være skjønnsbasert. Særlig i årene før omorganiseringen kan det ha vært variasjon i hvordan dette har blitt registrert.
Lagring og anvendelser for grunnmaterialet
Grunnmaterialet er lagret i en database i Fiskeridirektoratet. Datamaterialet er innsamlet for tilsynsformål.
-
Lisens for bruk av Fiskeridirektoratets data
All bruk av data fra Fiskeridirektoratet er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD).
-
Erfaringsbase om rømming
Hvorfor rømmer fisk og hvordan kan vi unngå nye rømminger? Her samler vi de viktigste erfaringene fra tidligere rømmingshendelser. Målet er at næringen kan lære av tidligere hendelser og gjennom kunnskapsdeling unngå nye rømminger.