Klagerettigheter

Du har rett til å klage på vedtak du har fått fra Fiskeridirektoratet.

Hvem kan du klage til?

Du sender klagen din til Fiskeridirektoratet, enten elektronisk eller i posten. 

Hvis vi ikke tar klagen til følge, sender vi den til Nærings- og fiskeridepartementet for endelig klagebehandling.

Klagefrist

Fristen for å klage er vanligvis 3 uker fra du mottok vedtaket. Dersom du klager for sent, kan vi se bort fra klagen din. Trenger du mer tid, må du gi oss beskjed innen fristen.

Har du mottatt vedtaket, men ikke lest det, løper fristen fra tidspunktet du burde ha  skaffet deg kjennskap til det. For eksempel hvis det er sendt til deg elektronisk og du ikke har lest meldingen. I slike tilfeller og der klagefristen er utløpt før klage sendes inn, er det viktig at du forklarer når du fikk kunnskap om vedtaket og årsaken til at du ikke fikk sett det tidligere.

Rett til å kreve begrunnelse

Dersom du mener vi ikke har begrunnet vedtaket vårt, kan du kreve en slik begrunnelse før fristen går ut. Ny klagefrist blir da regnet fra den dagen du mottar begrunnelsen.

Innholdet i klagen

Hvis du mener at vedtaket er feil, kan det skyldes feil i saksbehandlingen eller lovanvendelsen, eller at saken din er behandlet på en uriktig eller uforsvarlig måte. Noen ganger kan det være vanskelig å skille mellom disse grunnene. 

Det viktige er at du i klagen redegjør for hvorfor du mener vedtaket er feil. Du kan ikke klage på selve regelverket, men på vedtaket du har fått. 

Huskeliste når du skriver klage

Du må presisere

  • hvilket vedtak du klager på
  • årsaken til at du klager
  • endringer du ønsker 
  • eventuelle andre opplysninger du mener kan ha betydning for vurdering av klagen

Forklar med dine egne ord hva som gjør at du er uenig og hva du ønsker endret. Legg gjerne ved dokumenter som kan vise oss hvorfor du er uenig.

Rett til innsyn

Du har rett til å be om innsyn i dokumentene i saken din, og som ligger til grunn for saksbehandlingen som ledet frem til vedtaket. Det er riktignok noen unntak.

Hjelp med klagen

Vi kan veilede deg om hvordan du sender en klage. Kontakt oss på telefon eller skriv til oss, så vil vi kunne rettlede deg.

Andre klagemuligheter

Hvis du har brukt de klagemulighetene som er i forvaltningen, uten å få medhold, har du mulighet til å sende klage til Sivilombudet. Dette er en ekstraordinær klagerett, som betyr at Sivilombudet står fritt til å bestemme om de vil behandle klagen.